Bingolottos uppesittarkväll har sedan länge blivit något av en tradition för många familjer när de varvar ner efter julstöket dagen innan självaste dopparedagen. Det gör att programmet år efter år är TV4:s mest sedda program och en oslagbar plats att synas på för många annonsörer.
Dagen före julafton är det dags för Bingolottos traditionsenliga uppesittarkväll. I år står Tina Nordström för julmaten, Arantxa Alvarez hjälper till i rimstugan och på scenen gästar bland andra David Lindgren och Lasse Stefanz. Precis som tidigare år lockar det här högst troligt till storpublik med tanke på att i snitt 1,9 miljoner personer tittade på Bingolotto uppesittarkväll den 23 december 2022. Totalt var det över 3,3 miljoner unika personer som tittade någon gång under kvällen, vilket till och med är fler unika tittare än de som tittade på Kalle Anka och hans vänner på julafton (+351 000 fler tittare). 3 av 4 av de som tittar på Bingolottos uppesittarkväll tittar tillsammans med någon annan, vilket gör att programmet även samlar många familjer för en gemensam stund. I målgruppen alla 15-44 år var programmet också det mest sedda under 2022, före både fotbolls-EM och Masked Singer.
Att programmet engagerar visar sig även på antalet sålda lotter. 2022 såldes hela 4,5 miljoner lotter enbart till uppesittarkvällen, vilket är en omsättning på 450 miljoner kr. Det innebar något av ett försäljningsrekord som i sin tur gav ett överskott till föreningslivet på 117 miljoner – och trenden under de senaste åren visar på att försäljningen fortsätter att öka år efter år.
Vill du att ditt företag ska synas under Bingolottos reklampaus?
Med endast en reklamspot under Bingolottos uppesittarkväll är det möjligt att nå ca 2 miljoner unika personer, vilket gör att de annonsörer som syns i reklampauserna får ett brett genomslag. Än så länge finns det fortfarande möjlighet att köpa nationell synlighet linjärt. Om det låter intressant, prata med din säljkontakt på TV4 eller mejla till saljavdelningen@tv4.se.