För första gången någonsin har TV4 Play överträffat SVT Play i analysmåttet spenderad tid, en historisk milstolpe för TV4. Bakom framgången ligger ett målmedvetet digitalt fokus och ett samlat utbud av populära program, sport och nyheter, där realitysuccén Robinson haft en särskilt stark dragningskraft.
Fredrik Arefalk, kanal- och innehållsdirektör på TV4, beskriver detta som en historisk milstolpe för TV4, och det tack vare ett långsiktigt digitalt fokus tillsammans med det faktum att allt innehåll nu ligger samlat i en tjänst.
- Vi har varit nära SVT Play hela hösten med vårt breda erbjudande av allt från nyheter och sport till serier, underhållning och reality, men det som gjorde att vi gick om dem just förra veckan är i huvudsak tack vare Robinsons enorma kraft, säger Fredrik Arefalk.
Han betonar att även om det här är ett starkt resultat, kommer SVT Play sannolikt återta förstaplatsen under vintermånaderna då deras starkaste period på året infaller med alltifrån vintersport till På spåret.
För TV4 är detta genombrott ett bevis på att kanalen är på rätt väg. Arefalk menar att TV4 Play har chansen att lite mer kontinuerligt vara större än SVT Play igen från mitten av mars.
Avslutningsvis säger Fredrik:
- Sen tror jag vi har chansen att lite mer kontinuerligt kommer vara större än SVT Play igen från mitten av mars. Och över tid så vill vi så klart även slå dem när vi jämför helårssiffror, så vi måste fortsätta arbeta hårt för att bli Sveriges största streamingtjänst.