Som exklusiv partner till Young Lions Sverige fick TV4 återigen äran att arrangera prisceremonin av tävlingen, vilket gjordes den 21 maj i TV4-huset i Stockholm. Här är vinnarna i de fyra kategorierna Design, Digitalt, Film och Media som nu får representera Sverige i den internationella tävlingen Young Lions i Cannes.
I Young Lions Sverige tävlar unga kreatörer i kategorierna Design, Digitalt, Film och Media - i år efter en given brief från organisationen Drömstort. De har tävlat i team om två och fick drygt en vecka på sig att lösa uppgiften. Vinnarna i respektive kategori får, utöver äran och utmärkelsen, representera Sverige i den internationella tävlingen Young Lions i Cannes.
Vinnarna i respektive kategori
DESIGN: Lukas Andersson och William Wirhed från Abby World & BVD med Låt drömmarna ta plats
Motiveringen löd: ”En visuell identitet som låter drömmar stå i fokus och ta plats. Den karaktäristiska molnliknande typografin sätter avtryck som är svårt att undgå. Med fingertoppskänsla för målgruppen är resultatet genuint och engagerande.”
DIGITALT: Daga Simonsson och Julia Holtback Yeter från Forsman & Bodenfors med Rekrytering mot Gängrekrytering
Motiveringen löd: ”Att vända motståndarens fördel och styrka till sin egen är ett lika beprövat som effektivt sätt för att nå fram, men framförallt för att nå igenom med ett budskap.
I det här fallet när budskapet bokstavligen talat också är livsviktigt, blir kravet på idé, genomförande och kreativ verkshöjd extra högt.
Juryn blev imponerad av det här bidragets enkla briljans och sömlösa integration mellan idé och kanalval.
Den må komma i en fyrkant, göras i en cirkel och ätas som en triangel - men framförallt är den i det här fallet ett kreativt rekryteringsverktyg i de godas tjänst. ”
FILM: Katarina Chuda och Suzanne Ronckova från WorkShop med Influencers on the Streets
Motiveringen löd: ”Att skapa en kampanj på en vecka är svårt.
Att producera en kampanjfilm på en vecka, kanske ännu svårare.
Teamet som tar hem vinsten i kategori film brinner för reklamfilm och har lagt ner mycket tid och energi på hantverk i produktion och originalitet.”
MEDIA: Anna Skär och Mimmi Onsum från BCW med Drömstreaken
Motiveringen löd: ”När strategi möter kreativitet på ett unikt sätt, då skapas magi. Genom att smart avgränsa sig till en specifik plattform och utnyttja dess unika funktioner har vinnarna skapat en strategi som på ett innovativt sätt kopplar samman ungdomars digitala vanor med Drömstorts mål. Juryn ser denna magiska kombination som en formel för en vinnande streak som vi tror kommer ta teamet långt i Cannes."
Tävlingen arrangeras av Sveriges Kommunikationsbyråer och TV4.