Skip to main content

Insikt  

Annonsera under sommaren – en smart investering för långsiktig tillväxt?

Sommaren kan vara en tid när många verksamheter ser en nedgång i sin aktivitet på grund av semestrar och ledigheter som påverkar konsumenternas vanliga beteende. Det leder lätt till frågan: Är det värt att annonsera under sommaren? Svaret är inte bara ja utan det kan även vara en smart investering för långsiktig tillväxt.

Konsumentbeteende på sommaren

Under sommarmånaderna förändras konsumenternas beteende. Fler människor spenderar tid utomhus, reser och deltar i sociala aktiviteter, vilket även innebär att deras mediekonsumtion förändras. De kanske inte tittar på linjär-tv lika mycket som under resten av året men de är däremot mer aktiva på datorer och mobila enheter. Sociala medier, streamingtjänster och appar får alla en ökad användning, vilket ger annonsörer en unik möjlighet att nå ut till konsumenterna på nya sätt.

Siffror från Svensk Handel visar att handelns framtidsförväntningar stiger under sommaren. En efterlängtad räntesänkning från Riksbanken och ökade förväntningar på en starkare svensk ekonomi framåt är anledningar till att många tror på en positiv tillväxt för handeln under juni, juli och augusti. Förra året prognosticerades det att den ökade handeln skulle ge 14 000 extra arbetstillfällen under sommaren och i år kan den siffran bli ännu högre. Det blåser med andra ord ganska positiva vindar inom samtliga delbranscher av handeln inför sommaren.

Handlarna är betydligt mer optimistiska inför årets sommarförsäljning

Enligt SH Svensk Handel och rapporten Sommarhandeln 2024 ser handlarna ljust på försäljningen under sommaren 2024. 43 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år jämfört med samma period 2023 när motsvarande siffra var 26 procent. Fortsatt är det dagligvaruhandeln som har störst förhoppningar om en god försäljning i sommar. 55 procent av dagligvaruhandlarna tror på en ökad försäljning i år, jämfört med 35 procent i fjol.

Handelns prognos för försäljningen inom detaljhandeln under sommarmånaderna väntas uppgå till 258 miljarder kronor 2024. 42 procent av handlarna inom detaljhandeln planerar även att ta in extrapersonal under sommaren i år, vilket förväntas generera drygt 18 000 extra arbetstillfällen.

Mindre konkurrens ger fler fördelar

En av de största fördelarna med att annonsera under sommaren är att konkurrensen ofta är mindre intensiv. Många företag skär ner på sina annonseringsbudgetar under den här perioden, vilket betyder att de som faktiskt annonserar kan få möjlighet till en ökad share of voice och högre uppmärksamhet till en lägre kostnad. Mindre konkurrens innebär också bättre annonsplaceringar och potentiellt sett högre engagemang från målgruppen.

Att vara närvarande med ditt varumärke under sommaren kan också bidra till att bygga långsiktig varumärkeskännedom. När konkurrenterna minskar sin närvaro kan ditt varumärke sticka ut och bli mer minnesvärt för konsumenterna. Det i sin tur kan skapa en starkare koppling till ditt varumärke när de återgår till sina vanliga rutiner efter semestern. Dessutom kan kontinuerlig närvaro hjälpa till att bibehålla och stärka kundrelationer.

Budskapsanpassning och effektivare annonsering

Sommaren ger även fina möjlighet att anpassa annonsens budskap efter säsongens specifika behov och aktiviteter. Genom att skapa sommarkampanjer som är relevanta och engagerande kan annonsen nå ut bättre till målgruppen, vilket kan handla om att lyfta produkter och tjänster som är särskilt användbara under sommaren eller helt enkelt skapa kampanjer som spelar på sommarens känslor av frihet och glädje.

Med de förändrade medievanorna under sommaren kan du som annonsör dra nytta av digitala plattformar för att nå dina målgrupper, exempelvis genom CTV (Connected TV), vilket innebär att tittarna konsumerar digitalt innehåll via en stor skärm. Annonsering på TV4 Play är särskilt effektivt under den här tiden då många tar med tv-tittandet ut i skärgården, till stugan på landet eller till och med på semestern till medelhavet.

Att annonsera under sommaren kan alltså vara ett strategiskt klokt beslut som ger ditt varumärke en konkurrensfördel. Genom att anpassa budskapet och nyttja digitala kanaler och den minskade konkurrensen kan varumärket därmed inte bara upprätthålla sin närvaro utan också stärka sin position inför hösten – dessutom till en lägre kostnad än under andra delar av året.

Vill du testa vad annonsering i TV4 kan göra för ditt företag?

Om du vill testa vad annonsering i TV4 kan ha för effekt på ditt varumärke hör gärna av dig till saljavdelningen@tv4.se.