Ankarsrum har mellan 2020-2022 valt att synas i samband med Hela Sverige bakar. Genom att associeras och synas intill programmet, samtidigt som de även har synts i andra medier, har de fått en bra avkastning på medieinvesteringarna, fått en ökad intäktstillväxt, en stabil vinstmarginal och en ökad tillväxt av hela bolaget.
Aktivering
Ankarsrum började med ett programsamarbete, pausreklam och begränsade rättigheter för association i egna kanaler i samband med Hela Sverige bakar 2020. Därefter gick de in som huvudsponsor till programmet med associationsrättigheter och pausreklam både under 2021 och 2022. Associationsrätten har de nyttjat i både interna och externa kanaler för att på så sätt kommunicera sponsorskapet och skapa engagemang.
Resultat
Med tv som en del av Ankarsrums mediemix har de under de år som de har synts i samband med Hela Sverige bakar:
- Ökat omsättningen med 400 procent
- Ökat resultatet med 590 procent
- Ökat antalet anställda med 280 procent
Vid en sponsorskapsmätning som gjordes i samband med sponsorskapet 2022 mättes ett antal parametrar mellan de som hade sett Ankarsrums billboard och de som inte hade gjort det. Där framgick det bland annat att kännedomen om Ankarsrum ökade med 19 procent hos de som hade sett billboarden och att 21 procent fler fick en positiv inställning till varumärket (källa: Nepa 2022, 302 ip).
Partner- och sponsorskapet har även lett till att fler har sökt på (“Ankarsum hushållsassistent”), vilket i sin tur gav effekt på medieinvesteringen.
Källa: Google Trends
Ankarsrum har även fortsatt samarbetet med Hela Sverige bakar under 2023.
Kommentar från kundansvarig och kund
- Det är extra kul att se så fina effekter hos en annonsör som inte har möjligheten att satsa miljoner på sin marknadsföring. Vi hittar lösningar i dialog efter kundens behov och budget, säger Linn Tjernell, kundansvarig på TV4.
- En av de främsta framgångsfaktorerna tror jag är att vi verkligen arbetar som ett team. Ett team där vi tillsammans skapar förutsättningar för bästa gemensamma resultat, säger Marcus Grimerö, CEO på Ankarsrum.