Skip to main content

Case  

"De fina siffrorna vi fått är ett tydligt kvitto på att vi satsade på rätt sponsorskap"

- Erika Norman, Event- och sponsringsmanager på PostNord

PostNord gick in som huvudsponsor med full associationsrätt till Idol 2023 för att stärka sitt varumärke. Genom att synas i samband med programmet och samtidigt även i andra medier, blev resultatet en framgångsrik satsning som överträffade alla förväntningar.

Bakgrund

2020 påbörjade PostNord en transformationsresa för att stärka sitt varumärke och bygga förtroende bland svenskarna. Som en del av den resan skapades kommunikationskonceptet ”På väg till dig”, vilket sedan dess har varit grundläggande för all marknadsföring i samtliga kanaler.

Inför 2023 ville PostNord förbättra sin image och ta varumärkesförflyttningen till nästa nivå. Målsättningen var att få fler svenskar att uppskatta PostNord och öka viljan att prova företagets produkter och tjänster. Samtidigt ville de stärka den interna stoltheten och därigenom bidra till ett starkare arbetsgivarvarumärke.

Genomförande

PostNords Idolkoncept fick namnet ”Drömmar på väg till dig”, vilket tydligt kopplar samman PostNords reklamkoncept ”På väg till dig” med Idol. PostNord levererar miljontals paket varje dag, stora som små, och för många handlar det om att få hem sina drömmar. På samma sätt handlar Idol om att uppfylla drömmar – i detta fall drömmen om att bli artist.

Konceptet förstärktes genom att Sveriges första Idolvinnare, Daniel Lindström, blev ambassadör för partnerskapet. Hans egen historia – från att vara paketsorterare på Posten i Umeå till att vinna Idol och få sitt skivkontrakt – blev en stark symbol för hela konceptet. Att vinnarlåten från 2004 dessutom hette ”(Dreams are) Coming True” gjorde kopplingen ännu mer självklar.

Resultat

Resultaten från PostNords sponsorskap med Idol överträffade alla förväntningar. Konceptet ”Drömmar på väg till dig” nådde ut och berörde svenskarna på ett starkt sätt. Daniel Björklund, Head of Sports & Entertainment på Dentsu Creative, berättar att många av PostNords anställda har engagerats och varit delaktiga genom hela Idolresan.

- Det har varit en fantastisk resa under hela året med vårt starka koncept och emotionella budskap ”Drömmar på väg till dig”. De fina siffror vi fått i våra mätningar är ett tydligt kvitto på att vi satsade på rätt sponsorskap. Vår resa med att göra drömmar till verklighet kommer att fortsätta, avslutar Erika Norman, Event- och sponsringsmanager på PostNord.

Se casefilmen här nedan där PostNord berättar mer om sina aktiveringar och om hur det har gått.