Skip to main content

Case  

”Ett nytt sätt att köpa tv-reklam som tidigare inte varit möjligt"

– Oskar Lindgren, marknadschef Niemi Bil

Niemi Bil, en bilhandlare med stark lokal förankring, har varit kund hos TV4 i tre år. Nyligen genomförde de sin första kampanj med TV4 Media Manager – det nya verktyget för enklare och mer flexibla medieköp. Oskar Lindgren, marknadschef på Niemi Bil, delar med sig av sina erfarenheter och berättar hur verktyget kan förenkla deras framtida annonsering samtidigt som det ger tydligare insikter om kampanjernas resultat.

Bakgrund

För Niemi Bil, som både är en bilhandlare och en stark lokal aktör, handlar det inte bara om att sälja bilar utan också om att bygga ett varumärke som upplevs som nära, personligt och lokalt för kunderna. En central del av marknadsstrategin är att förmedla företagets värden, som service, bemötande och trygghet. Genom att sponsra lokala föreningar och välgörenhetsinitiativ stärks relationen med lokalbefolkningen.

– Vi tror på att våra kunder ska känna igen oss – de personer du ser i våra kampanjer är samma personer som du pratar med när du ringer eller kommer in i bilhallen. Innehållet i våra reklamfilmer ska kännas lokalt och nära, säger Oskar Lindgren, marknadschef på Niemi Bil.

För Niemi Bil är det inte bara viktigt att synas, utan att synas på rätt sätt. Tv är därför en stor del av deras mediemix berättar Oskar.

– En av fördelarna med tv är den kurerade kontexten och att vi kan kombinera lång visningstid med breda möjligheter att nå den målgrupp vi vill. I sociala medier har vi ingen kontroll över vilka sammanhang som vårt varumärke syns intill samtidigt som visningstiden generellt är kortare för varje film, medan i tv är sannolikheten hög att hela vår annons blir sedd.

Första kampanjen med TV4 Media Manager

Nyligen valde Niemi Bil att köpa tv-reklam via TV4 Media Manager. De gjorde en varumärkesdrivande kampanj som riktades mot familjer och som gick i TV4:s digitala kanaler under två veckor i samband med julhelgen.

– Vi valde att köra under en period när familjer samlas, som kring jul, vilket gav ett bra resultat. Att hitta rätt kontext var också viktigt, och vi fick precis den synlighet vi behövde, säger Oskar.

Vad tycker du om det nya verktyget TV4 Media Manager?

– För oss som annonsörer är verktyget lätt att förstå och använda. Jag kan skräddarsy kampanjer, få estimat på visningar och se hur mycket vi kan köpa i olika geografiska områden. Det gör hela processen smidig, man ser direkt vad som händer om man lägger till eller tar bort styrningar, säger Oskar.

Han är positiv till hur TV4 Media Manager har förenklat processen att köpa tv-reklam, med det nya verktyget kan du ha uppe en kampanj om en vecka om du har en färdig reklamfilm. En annan fördel är möjligheten att kunna optimera sina kampanjer. Oavsett bakgrund finns det insikter och nya värden att ta med sig.

– En annan stor fördel är uppföljningen man får direkt i verktyget. Vi kan se exakt hur många visningar kampanjen har fått, vilka program den visats intill och vilket geografiskt område den har nått ut till. Detta gör att vi lär oss och kan bli ännu bättre som annonsörer framöver, säger Oskar.

Han fortsätter:

– Även om vi kan göra bokningen själva när det passar oss så finns den personliga kontakten med TV4:s säljare kvar, de är alltid tillgängliga för rådgivning vilket är en trygghet genom processen.

Kommer ni fortsätta köpa reklam i TV4 Media Manager?

– Ja, vi kommer fortsätta använda tv som en effektiv kanal för både varumärkesbyggande och lokala marknadsföringskampanjer. Med den enkla användningen och de detaljerade analyserna man får i TV4 Media Manager, tillsammans med rådgivning från TV4:s säljare, gör att det blir enklare att köpa tv. Vi sitter redan nu och förplanerar en kampanj i februari, avslutar Oskar.


Är du nyfiken på TV4 Media Manager? Läs mer och registrera ett konto här.