I en intervju med Videoweek från filmfestivalen i Cannes 2024 säger Jason Higgins, chef för CTV Partnerships på Publica, att programmatiska köp gör att fler får möjlighet att köpa annonsutrymme i tv. Han menar på att annonsutrymmet i tv inte längre bara är till för stora varumärken med väl tilltagna mediebudgetar utan att det är möjligt för i princip vem som helst att köpa premiumutrymme i tv.
Under årets filmfestival i Cannes intervjuade Videoweek Jason Higgins, chef för CTV Partnerships på Publica, för att prata om hur publicister kan öka den programmatiska handeln. Här nedan är en summering av intervjun:
Tack vare att den digitala infrastrukturen kontinuerligt förbättras kan nu fler publicister möta annonsörernas behov på ett bättre sätt än tidigare och leverera premiumutrymme till en större marknad. Grunden till det hela säger Jason Higgins ligger i att satsa på teknisk utveckling och tillhandahålla moderna annonshanteringssystem, inte bara för direktköp utan även möjliggöra automatiska köp. På så sätt blir det en smidigare koppling mellan publicist och köpare, vilket även bidrar till en mer effektiv köpprocess.
Själva grunden i den programmatiska tillväxten ligger i att publicister behöver tillhandahålla digital ad insertion. På så sätt möjliggörs en sömlös integration av innehåll och digitala annonser samtidigt som det säkerställer en högkvalitativ användarupplevelse och ger annonsörer en effektiv plattform för annonsleverans. Jason Higgins menar alltså på att publicister behöver system som tillåter annonsutrymme både genom direktköp och automatisk handel samtidigt som mer data behöver tillgängliggöras för att annonsörerna ska kunna köpa specifika målgrupper.
Teoretiskt sett kan vem som helst köpa en kampanj på tv i dag tack vare ny teknologi, vilket gör att tillgången till tv demokratiseras. I intervjun säger Jason Higgins bland annat: “The fact that my kids have enough money in their piggy bank to be able to run an ad today is wild!”
Se intervjun med Jason Higgins (ca 2 minuter) >>
TV4 erbjuder programmatisk handel och nytt annonsbokningssystem
TV4 har sedan flera år erbjudit programmatisk handel. Under oktober 2024 öppnades även TV4 Media Manager upp för marknaden, vilket är ett smart annonsbokningsverktyg där annonsörer på egen hand kan köpa annonsutrymme genom self-service i en trovärdig miljö med maximal synlighet.