TV4 fortsätter att utveckla det programmatiska erbjudandet. Genom ett nytt samarbete med NDR, Nordic Data Resources, kan TV4 erbjuda fler möjligheter för annonsörer att rikta sina annonsbudskap till nischade målgrupper med bibehållen räckvidd.
Att nå nishade målgrupper med bibehållen hög räckvidd blir allt viktigare för annonsörer när de ska nå ut med sina kampanjer. Därför fortsätter TV4 att utveckla sitt erbjudande med fokus på att möta kunders behov av träffsäkerhet och optimering. Genom samarbete med NDR, Nordic Data Resources, kombineras nu förstapartsdata från TV4 med en omfattande geodemografisk segmentering.
Det här gör att annonsörerna exempelvis kan styra sina annonsköp mot målgrupper baserade på livsstil så som djurägare, båtägare eller early adopters. De nya målgrupperna blir tillgängliga via programmatisk handel under januari 2024 och senare under det första kvartalet 2024 öppnas hela TV4:s digitala reklamlager upp för programmatiska köp.
- Vi fortsätter att investera i kvalitet och kundnytta med en unik produkt som ger annonsören nya möjligheter att kommunicera med sin målgrupp. Samtidigt säkerställer vi användarens integritet eftersom urvalsmetoden utgår från geografiskt område - inte egenskaper hos den enskilde konsumenten, säger Carl Skärvall, Head of Agencies & Partners på TV4.
Göran Ekelöf, Country Manager & VP Partnerships på NDR, kommenterar samarbetet:
- Vi är glada att få vara med och skapa nya stabila grunder för tv-annonsering när den digitala transformationen sker på riktigt. Att välkomna TV4, en av de främsta publicisterna i Norden, på denna viktiga resa ger både nya insikter om konsumenter och nya lösningar för publikaktivering till de många annonsörerna i TV4-universumet.
LÄSTIPS
I Dagens Media kan du även läsa en intervju med TV4:s försäljningsdirektör Rikard Sjöberg. Där berättar han om hur TV4 fortsätter att förenkla och öka flexibiliteten för sina kunder. Till artikeln: "TV4 sänker trösklarna för annonsering i tv"