Skip to main content

Case  

”Kommunikationen drev försäljningsökningen."

– Lotta Lindkvist, Marketing Communications Manager, OKQ8

Genom återkommande karaktärer och känsloförmedlande kampanjer, där TV4 är en betydande del av mediemixen, har OKQ8 lyckats skapa både igenkänning och engagemang. Detta har i sin tur bidragit till att öka försäljningen med 150% på utvalda produkter.

Bakgrund 

2021 lanserades därför konceptet Stationen med syftet att kommunicera kring OKQ8:s alla affärsområden samt skapa både kort- och långsiktig kommunikation. Under dessa år har karaktärerna Maud och Filip blivit en central del av kommunikationen, vilket har resulterat i en stark igenkänning hos kunderna.

- Utifrån det här konceptet som levererar bra siffror löpande stod vi inför sommaren och frågan: Vad ska vi göra i sommar? Och självklart ska vi jobba med vårt kommunikationskoncept, berättar Lotta Lindkvist, Marketing Communications Manager på OKQ8.

Aktivering

OKQ8 jobbar tätt ihop med reklambyrån 13 samt Hear Mediebyrå. Jochum Forsell, partner och kundansvarig på Hear Mediebyrå, förklarar valet av att ha med tv och TV4 i mediemixen:

- Tv är basen i mediemixen. Det är fortfarande det media som levererar absolut flest tittare och absolut högst räckvidd. Om vi bara förlitar oss på andra videokanaler, så når vi inte så många människor som vi behöver. I detta fall har vi använt TV4 linjärt som bas, men också TV4 Play i kombination med en mängd andra kanaler och digitala tjänster.

Resultat

OKQ8:s framgångsrika kommunikationsarbete, där återkommande och känsloförmedlande kampanjer spelar en nyckelroll, visar hur effektiv kommunikation kan driva både igenkänning och ökad försäljning.

- Resultatet för kommunikationskonceptet Stationen visar att vi har ökat från en spontan reklamerinran på cirka 8 % till att idag ligga på ett genomsnitt mellan 22–25 %. I somras nådde vi dessutom all time high på 28 %, säger Lotta Lindkvist.

Kampanjen var mest uppskattad av 20-30-åringar. I kombination med att 75 % sa sig ha sett kampanjen på tv, visar det att tv fortfarande är ett starkt och effektivt medium.

Sommarkampanjen visar lyckade resultat med hög observation, tydlig avsändaridentifikation och en liking på 61 %, jämfört med branschsnittet på 48 %. Även försäljningssiffrorna var positiva.

- Det var framför allt dagens rätt, men även mjukglassen, som vi fokuserade vår kampanj kring. Vi jobbade inte med några prissänkningar utan det var rent krasst kommunikationen som skulle bära en ökad försäljning, berättar Lotta Lindkvist.

Lotta fortsätter:

- Dagens rätt ökade med 150 %, och mjukglassen, som vi inte trodde kunde växa mer, ökade med 30,5 % jämfört med föregående år.

Se hela casefilmen: