Skip to main content

Event  

TV4 Business Talks – ett affärsseminarium med marknadsföring i fokus

Foto: Joakim Ström

I dag, den 23 september, genomfördes TV4 Business Talks för andra året i rad på Maxim i Stockholm. Byron Sharp, en av världens mest inflytelserika röster inom marknadsföring och varumärkesbyggande, intog scenen i exklusivt samtal med moderator Jenny Strömstedt. Dessutom bjöds det på panelsamtal med annonsörer och representanter från medie- och reklambranschen som pratade om allt från att säkra sin relevans i ett snabbföränderligt medielandskap till hur Byron Sharps teorier fungerar i praktiken.

Dagen började med en mingelfrukost. Därefter hälsade moderator Jenny Strömstedt alla gäster välkomna och berättade om TV4:s långsiktiga satsning att kombinera forskning och affärsinsikter för att stärka varumärkesutveckling och tillväxt. Därefter bjöd hon upp Lina Lindén, vd på WPP Media Sweden, Linda Nilsson, vd på KOMM och Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, till scenen för att - utifrån sina respektive perspektiv - prata om marknadsföringens roll för tillväxt. De pratade bland annat om dagens komplexa medielandskap, hur den svenska marknaden mår och hur mediemixen, den kreativa höjden och handelns utveckling påverkar företags framtida tillväxt. De betonade även vikten av att våga tänka nytt och långsiktigt för att vara beredd när marknaden vänder.

Därefter intog Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services, Rikard Sjöberg, försäljningsdirektör på TV4, och Viveka Hansson, programdirektör för nyheter och samhälle på TV4, scenen. Tillsammans med Jenny Strömstedt pratade de bland annat om hur TV4 och Schibsted kan skapa mervärde tillsammans, vikten av trovärdig journalistik och dess roll i samhället, och om styrkan med en säker annonsmiljö.

Jenny Strömstedt bjöd sen upp professor Byron Sharp till scenen som är internationellt känd för sina evidensbaserade insikter om hur varumärken växer och hur marknadsföring verkligen fungerar. I ett öppet samtal betonade han vikten av en bred räckvidd och kreativitet för att skapa mental tillgänglighet hos så många potentiella köpare som möjligt.

Samtalet fick sen ett nytt perspektiv när fyra svenska annonsörer bjöds in för att ställa frågor till Byron Sharp: Lars Axelsson, marknadschef på AJ-produkter, Maria Tilly, marknadsdirektör på Orkla Foods Sverige, Michelle Wegner, marknadschef på SEB och William Sävblom, Senior Communications Insight Manager på ICA Sverige AB. Med erfarenhet från olika delar av näringslivet - med olika budgetar och mål – var de alla nyfikna på att förstå hur tillväxt skapas genom marknadsföring. Direkt från vardagens marknadsutmaningar ställde de frågor om allt från räckvidd och kanalval till lojalitet och kreativitet där kontentan landade i vikten av att skapa mental tillgänglighet.

Därefter var det dags för dagens första panel att komma tillbaka till scenen: Lina Lindén, vd på WPP Media Sweden, Linda Nilsson, vd på KOMM och Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel. Den här gången för att prata om framtidens spelplan för marknadsföring och hur den ska fortsätta driva både tillväxt och relevans. De repeterade bland annat vikten av att ständigt nå ut till nya kunder för att driva tillväxt och hur viktigt det är med ett tydligt varumärke. Förmiddagen avslutades med att Jenny Strömstedt återigen välkomnade Rikard Sjöberg, försäljningsdirektör på TV4, upp på scen för att tillsammans runda av dagen.