Skip to main content

Case  

”Synlighet i ett brett format bidrar till ökad försäljning”

- Therese Vennberg, marketing manager på Fazer Bakery Sweden

Skogaholm gick in som huvudsponsor med full associationsrätt till Talang 2023. Utöver deras synlighet intill programmet blev sponsorskapet även grunden till tävlingen ”Talangmackan” på sociala medier och till deras synlighet ute i butik, vilket bidrog till fina försäljningssiffror under kampanjperioden.

Bakgrund

Skogaholm är ett av Sveriges mest välkända varumärken med en lång historia inom svensk bagerikultur. Varumärket har funnits sedan 1926 och är i dag en del av Fazer. Inför 2023 ville de hitta ett nytt sätt för att nå ut till familjerna inför helgens möjliga ”limpatillfällen” med mysiga helgfrukostar och picknickar.

Aktivering

Inför Talang-säsongen 2023 gick Skogaholm därför in som huvudsponsor och köpte även associationsrätt till programmet. Utöver billboarden, som är den bärande delen i ett sponsorskap, kunde de genom associationsrätten aktivera sponsorskapet i egna och köpta kanaler för att engagera sin målgrupp och driva varumärke och försäljning. Skogaholm tog bland annat ut sponsorskapet i butik där det syntes på pallar, hylvippor och toppskyltar. Sponsoremblemet syntes även på brödförpackningen för att öka synligheten ytterligare och bygga nyfikenhet i butikshyllan.

-  Butikskampanjer med ett starkt sponsorskap i ryggen gör att vi har möjlighet att få extra kampanjytor i butik för att de vet att synlighet i ett brett format bidrar till ökad försäljning, säger Therese Vennberg, marketing manager på Fazer Bakery Sweden.

Mot konsument lyfte de även sponsorskapet i en tävling som de kallade ”Talangmackan” där de bjöd in till att skapa en egen tolkning av en macka med bröd från Skogaholm. Tävlingen lyftes i inlägg både i sociala medier och på Skogaholms hemsida och vinsten var en helårsförbrukning av Skogaholmslimpan eller annat bröd från Skogaholm.

Talang stod dessutom för samma kärnvärden som Skogaholm, det vill säga gemenskap, glädje och familj, vilket var en av anledningarna till att Skogaholms mediebyrå snabbt såg kopplingen till programmet.

-  När möjligheten att sponsra det omtyckta familjeformatet Talang dök upp tänkte vi direkt på Skogaholm eftersom både Talang och Skogaholm riktar sig till familjer och står för gemenskap i ett positivt sammanhang, säger Elin Mannheimer och Caroline Lorentzon som är grundare till Skogaholms mediebyrå Lorentzon & Mannheimer.

Resultat

Tack vare sponsorskapet och associationsrätten till Talang 2023 fick Skogaholm en kontinuerlig närvaro hos uppemot en miljon tittare och därmed en stor räckvidd och hög affinitet i sin målgrupp. Resultatet av kampanjen visade sig på flera parametrar – bland annat genom ökad kännedom om det redan väletablerade varumärket Skogaholm och genom ökad försäljning.

  • Skogaholmslimpan ökade styckförsäljningen med 45 procent under kampanjperioden jämfört med samma period 2022.
  • Samma försäljningsperiod ökade de sin andel från 3 till 5 procent av den totala försäljningen inom kategorin.*
  • Under Talang-säsongen, när deras kampanj syntes ute i butik, var Skogaholmslimpan Sveriges mest sålda bröd vecka 1-12 2023.**

Även tävlingen engagerade och resulterade i många inspirerande och talangfulla tolkningar av mackor. Therese Vennberg, marketing manager på Fazer Bakery Sweden, sammanfattar sponsorskapet:

-  Vi är väldigt nöjda med vårt sponsorskap i Talang och har fått feedback från våra kollegor i organisationen att de känner en stolthet över varumärket och att det synts i bästa sändningstid.

Elin Mannheimer och Caroline Lorentzon, grundare till Lorentzon & Mannheimer, fortsätter:

-  Utöver att vi fick en fin effekt på försäljningen och varumärket Skogaholm känner vi oss även extra nöjda med att samarbetet med TV4 var så smidigt.

*Nielsen Färskt Matbröd DVH Totalt Unit % change och unit share of Total Färskt Matbröd v. 2-12 2023 jmf föregående år.
**Nielsen Färskt Matbröd DVH Totalt v. 1-12 2023, volym.