Skip to main content

Insikt  

Attention please – så får tv tittarna att lyfta blicken

I en tid då konsumenters uppmärksamhet – ofta kallad ”attention” – är en bristvara gäller det att sticka ut. Tv-reklam har en bevisat unik förmåga att både fånga och behålla publikens uppmärksamhet.

När reklamen märks på riktigt

Till skillnad från digitala annonser som ofta scrollas förbi eller visas utan ljud, levereras tv-reklamen på en stor skärm, med ljudet på – ofta i en miljö där tittaren själv valt att se innehållet. Det ger reklamen en fördel: den märks. Studier visar att tittare generellt har blicken på tv-skärmen 70 till 80 procent av tiden under reklamavbrott. Med andra ord är chansen stor att ditt budskap faktiskt noteras.

Bevisat engagemang – siffrorna talar sitt tydliga språk

Tv-reklam kombinerar bild och ljud vilket engagerar flera sinnen samtidigt. En färsk neurovetenskaplig studie av TV4 och COG Research visar att 74 procent av tittarna såg minst 20 sekunder av en genomsnittlig 30-sekunders reklamfilm på TV4 Play. Och hela 91 procent såg minst 10 sekunder. Det är betydligt längre engagemang än vad annonser i många andra kanaler får.

Förklaringen ligger i mediets natur: tv-reklam kräver ingen interaktion från tittaren och visas i en kontext – mitt i ett program man redan valt att se – där uppmärksamheten redan är stor. Dessutom tenderar tv-annonser att vara mer påkostade och genomarbetade vilket gör dem mer underhållande och grundande i insikter om mottagaren.

Reklam som känns

En engagerande reklamfilm – med humor, spänning eller känslosam storytelling – fångar inte bara uppmärksamheten utan håller kvar den. Forskning av bland andra Les Binet och Peter Field visar att just känsloväckande reklam är mest effektiv för att bygga varumärke, delvis för att den skapar starkare engagemang hos tittaren än mer saklig reklam.

Mindre brus, större genomslag

I tv konkurrerar inte ditt budskap med ett oändligt flöde på skärmen. Din reklamfilm äger hela utrymmet. Det gör att ditt budskap når fram klart och tydligt. En tv-tittare kanske lutar sig tillbaka i soffan eller tittar bort men ser och hör, så din reklam griper ändå tag i tittaren. Tv-reklam kommer dessutom i förväntade avbrott och upplevs generellt som mindre påträngande än digital annonsering – tittaren är inställd på att se den och ger den därför en ärlig chans.

Effekten när alla tittar samtidigt

Studier visar att om en ensam tittare ser en reklam på tv så förutsätter man ofta att andra också har sett den, tack vare tv-mediets stora räckvidd. Varumärket upplevs därmed som större än det kanske egentligen är. Den här effekten, kallad ”cultural imprinting”, bygger på att konsumenten behöver veta (eller tro) att alla andra också känner till varumärket för att annonseringen ska få maximal effekt. Tack vare att tv har en bred räckvidd så besitter mediet egenskapen att driva just detta – en tro på att alla andra ser vad man själv ser.

Dessutom har tv fördelen av samtidighet. Många människor nås av budskapet samtidigt. Om din målgrupp exempelvis sitter bänkad framför en stor idrottsmatch eller Idolfinalen, kan en kreativ reklamfilm bli kvällens snackis. Tittarna ger reklamen en chans, kanske för att se om den är rolig eller imponerande. När flera ser samma sak samtidigt uppstår ett kollektivt samtalsämne: “Såg du den där reklamfilmen nyss?”. Det vill säga en gemensam uppmärksamhet som kan ge ringar på vattnet i form av extra spridning i sociala medier och genom mun-till-mun.

Uppmärksamhet som blir till affär

Tv som kanal utmärker sig genom att skära igenom bruset och levererar budskap i en form som människor faktiskt lägger märke till – och engageras av. Tack vare tv-reklam kan även mindre företag fånga sina potentiella kunders intresse på ett sätt som få andra medier kan matcha. Uppmärksamheten du vinner i rutan är grunden för att för att bygga varumärkeskännedom och driva försäljning.

Källor:
Uppmärksamhet och engagemang – en neurovetenskaplig studie av faktiskt beteende
Hur stor del av en 30-sekunders reklamspot fokuserar tittaren på? 
TV is at the heart of effectiveness
The Ad Contrarian

 

 
 

Senaste nyheter