Skip to main content

Event  

Checklista för ett framgångsrikt kreativt samarbete och sponsorskap

DEL AV JULKALENDERN  LUCKA 14  

TV4 erbjuder ett urval av olika program där annonsörer har möjlighet att synas och samarbeta kreativt genom sponsorskap. Som sponsor får du närhet till formaten och möjlighet att bli en integrerad del av sändningarna. Här delar Anna Tellås Hoas, Creative Industry Lead på TV4, med sig av en checklista för ett framgångsrikt sponsorskap.

TV4:s sponsorskapserbjudande innebär att det finns ett urval av program som är öppna för annonsörer att samarbeta kring, där alla storlekar på varumärke och budget kan vara framgångsrika och uppnå stor effekt. Utifrån annonsörens behov kan sponsorskapet anpassas utifrån både strategiska och taktiska mål.

- De allra flesta av våra samarbeten är kundanpassade och skräddarsydda även om det ofta finns en bas att utgå ifrån. Som sponsor kan du vara en del av våra produktioner och unika möjligheter kan dyka upp. Du kan vara med på inspelning och din produkt kan ibland komma hela vägen in i formatet. Ner i grytan i Mästerkocks-köket, i dekoren på bakelsen i Hela Sverige bakar eller backstage på Idol, säger Anna Tellås Hoas, Creative Industry Lead på TV4.

Anna betonar även vikten av att, inför ett sponsorskap, fundera över varumärkets utmaningar.

- Behöver du öka kännedomen, stärka eller kanske förändra uppfattningen om ditt varumärke? När vi vet vad du har får mål, hittar vi en lösning bland alla våra produkter, plattformar och program.

Summering av Annas bästa tips för ett framgångsrikt sponsorskap:

  1. Sätt upp tydliga affärsmål med den kreativa lösningen.
  2. Ha en tydlig avsändare. Annars är risken att din investering och effekt går förlorad eller tillfaller någon annan.
  3. Engagera internt i din organisation, det stärker företagskulturen.
  4. Ha relevant och rätt effektmätning. Var noggrann med vad som mäts, hur och när. Det är nyckeln till nästa steg och hur samarbetet kan utvecklas framåt.
  5. Integrera alla dina kanaler - ägda, köpta och förtjänade.
  6. Tänk långsiktigt. Du skapar minnen för otaliga människor som även behöver påminnas om ditt varumärke över tid.
  7. Säkerställ att det finns tid och utrymme för flexibilitet, samarbete och synk. Kreativa möjligheter kommer dyka upp längs vägen och det är viktigt att det finns utrymme för att ta vara på dem.

Är du nyfiken på att se exempel på kreativa samarbeten?

Kika på hur andra har gjort >>