Skip to main content

Case  

”Det är viktigt för oss att synas i ett sammanhang där vårt företag får status”

- Mikael Wahlström, marknadskoordinator på Eldabutiken

Historiskt har tv-reklam förknippats med stora varumärken och stora budgetar. Nu är trösklarna lägre än någonsin – och allt fler mindre företag vågar ta steget. Här berättar Mikael Wahlström, marknadskoordinator på Eldabutiken, om deras erfarenhet av att boka tv-reklam på egen hand via annonsbokningsverktyget TV4 Media Manager.

Eldabutiken är en frivillig fackhandelskedja specialiserad på brasvärme där huvudkontoret bland annat stöttar de 49 anslutna butikerna med marknadsföring. Mikael Wahlström är marknadskoordinator på huvudkontoret. Under hösten 2025 fanns en önskan i organisationen om att bygga varumärke. Med butiker från Luleå i norr till Ystad i söder var de i behov av att synas i en mediekanal med bred räckvidd.

- När vi såg reklam för verktyget TV4 Media Manager blev vi nyfikna. Jag och min kollega gick in, skapade ett konto och började klicka runt. Vi tänkte att det här känns ju ändå ganska lätt – och det var en stor anledning till att vi vågade testa, berättar Mikael.

Varför tv?

Elda-butikerna har alltid funnits på flera plattformar – sociala medier, radio och print och har nu för första gången testat att synas i tv.

 – Tv ger tyngd och trovärdighet. Det var viktigt för oss att synas i ett sammanhang där vårt varumärke får del av den statusen. Tv-reklam känns som ’riktig reklam’, jämfört med en kort videosnutt på Facebook eller Instagram, säger Mikael.

Samtidigt som han tycker att tv-mediet i sig är en kvalitetsstämpel för varumärket menar Mikael att det ställer vissa krav på annonsmaterialet:

– Man kan inte se ut hur som helst bredvid stora varumärken som Volvo eller Ica.

Kreativ lösning med befintligt material

En enkel storyboard togs fram. Filmen på 10 sekunder tipsar om att tänka på ROT-avdraget före årsskiftet om man är intresserad av att installera en kamin.

Mikael använde befintligt videomaterial från en leverantör som han klippte ner och kompletterade med texter, logga och en ny voice-over.

- Voice-over spelade vi in i en studio i samband med att vi gjorde radioreklam. Så filmproduktionen kostade oss egentligen ingenting – förutom min tid och kostnaden för voice-over, berättar Mikael.

Bokningsprocessen – enkel men med några utmaningar

Att boka kampanjen var enkelt, men uppladdningen av filmen krävde lite mer arbete.

– I våras köpte vi en pausplatta, och det var superenkelt. Vi laddade bara upp en bild och sedan var det i princip klart. Nu hade vi en film och det var inte bara att ladda upp en den – det var flera steg och inställningar. Efter kontakt med TV4 och lite justeringar i videoredigeringsprogrammet löste vi det.

Effekten, överraskningen och planen framåt

Kampanjen hade en budget på cirka 50 000 kronor och rullade under ett par veckor, vilket gav ungefär 13–14 000 exponeringar per dag.

– Det som förvånade mig mest var att så stor andel av visningarna faktiskt skedde på riktiga tv-apparater, runt 67 procent. Jag trodde att fler skulle titta via mobil eller dator, men det var bara drygt 30 procent. Det känns väldigt bra att synas på en 65 eller 85 tummare, det ger en helt annan effekt än på en liten mobil.

Totalt sett har kampanjerna i tv gett mersmak.

- Vi ser tv som ett bra komplement till våra andra kanaler. Nästa gång satsar vi större och gör en ny film med hjälp av en produktionsbyrå. Nu när vi vet hur det fungerar är tröskeln mycket lägre.

profilbild_elda.jpg

I bild: Mikael Wahlström, marknadskoordinator på Eldabutiken

 

Vill du synas intill TV4:s program?

Låt ditt varumärke associeras med TV4:s förstklassiga programinnehåll.
I TV4 Media Manager kan du som annonsör eller byrå enkelt skräddarsy och följa upp dina reklamkampanjer genom en samlad plattform.

Till TV4 Media Manager