Under den senaste tiden har det förekommit en del skriverier om att TV4 ”stoppar” eller ”slopar” flera av sina program, något som TV4 inte är ensamma om. Flera stora internationella streamingplattformar har även de gjort betydande förändringar i sina innehållsbibliotek och därmed förändrat sina digitala strategier. Att pausa eller byta ut sändningar är med andra ord inget nytt eller ens unikt för just TV4, det sker av alla hela tiden.
I en utmanande ekonomisk samtid genomgår mediebranschen stora prövningar. Under den senaste tiden har flera större aktörer gjort förändringar som inneburit att de antingen har valt att ta bort eller pausa innehåll från sina bibliotek, däribland streamingplattformar som Netflix, Disney+ och Roku.
Amerikanska hårdvaru- och streamingleverantören Roku har i syfte att minska kostnaderna beslutat att ta bort innehåll som inte lockat det antal tittare som de önskat. Det ses som en strategi för att effektivisera deras erbjudande och fokusera på innehåll som har större resonans med sin publik. Disney har på liknande sätt tagit ett massivt steg genom att ta bort dussintals program och filmer från sina plattformar Disney+ och Hulu.
HBO Max, under Warner Bros, Discovery, har också anslutit sig till trenden genom att ta bort originalserier som ”Minx” och ”The Nevers” men även en hel del exklusiva filmtitlar. I slutet av 2022 förnyades inte heller licenserna för ”Looney Tunes” och ”The Flintstones”, vilka därmed försvann från deras innehållsbibliotek vid årsskiftet.
Även Paramount+ meddelar att de avpublicerar flera program inom kort, däribland "The Game", "Grease: Rise of the Pink Ladies", "Star Trek: Prodigy" och "Queen of the Universe". Beslutet bakom borttagningarna tros vara datadrivet, vilket understryker den ökande betydelsen av dataanalys i innehållsstrategiarbetet.
De här besluten belyser en förändring i stora streamingplattformars digitala strategier, helt i enlighet med hur marknaden utvecklas och hur utmanande de ökade kostnaderna för innehåll slår. Det understryker också vikten av att kontinuerligt utvärdera innehållsprestanda och att det ibland behöver fattas tuffa beslut för att säkerställa plattformarnas relevans och lönsamhet och ibland låta annat innehåll ta plats.
Ytterligare läsning: