Hur påverkas tittarens uppmärksamhet av var en annons placeras i en reklampaus? I en ny neurovetenskaplig studie från april 2024 har TV4 och COG Research undersökt just detta. Med avancerade mätmetoder har man kunnat se hur tittarnas faktiska reaktioner skiljer sig mellan programinnehåll och reklam.
Annonsens placering påverkar hur den uppmärksammas. Resultatet visar att annonser i början av ett reklambreak fångar större uppmärksamhet. Dock avtar uppmärksamheten något ju längre in i breaket annonsen visas.
Positionen ”first in break” får en uppmärksamhetsgrad på 83%, det vill säga 83% av tiden då annonsen är synlig fokuseras på den första annonsen i reklampausen. Uppmärksamheten faller sedan något ju längre in i reklampausen man kommer. Uppmärksamheten är genomgående hög under hela breaket, även om vi kan se en generell minskning ju längre reklampausen pågår.
I djupintervjuer med deltagarna förklaras det här beteendet som: ”Om det bara är en eller två annonser fortsätter jag att titta, men om det är fler brukar jag bli distraherad”.
Nedan visar hur ett genomsnittligt reklambreak på TV4 Play kan se ut. På individnivå ser vi att tittandet kunde återkomma med hög uppmärksamhet även mitt i ett reklambreak. Det innebär att om en annons lyckas fånga intresset igen, kommer tittaren att fokusera på den – trots att den visas mitt i breaket!
Källa: COG Research/TV4 – Neuroscience study part two 2024