Skip to main content

Insikt  

Framtiden för Connected TV: Stora möjligheter men även utmaningar

Connected TV (CTV) har blivit en av de mest spännande och snabbväxande plattformarna för reklam, men trots sin stora potential finns det fortfarande utmaningar för såväl annonsörer som mediebolag. Hur kan vi bäst navigera i detta landskap och dra nytta av CTV:s styrkor?

En av de största utmaningarna med Connected TV (CTV) är att en stor del av det streamade annonsutrymmet är linjärt snarare än digitalt utrymme. Det beror på att merparten av det streamade innehållet konsumeras genom linjära sändningar eller FAST-kanaler. Enligt en artikel på AdExchanger är tillgången till ett rent digitalt streaminglager liten och även om artikeln speglar läget på den amerikanska marknaden finns likheter med de utmaningar som den svenska marknaden brottas med.

Möjligheter och hinder med hybridstrukturen

Hybridupplägget kan göra det svårt för annonsörer att nyttja CTV som en renodlad digital kanal där flexibilitet och datadrivna kampanjer är centrala. Samtidigt leder det till frågan om det verkligen är viktigt för en kampanjs effekt om distributionen är digital eller linjär, eller om det helt enkelt är andra parametrar som till exempel completion rate, viewability och fullskärmstittande som spelar faktisk roll?

Annonsörer efterfrågar bättre kontroll och transparens

För annonsörer som är vana vid digitala plattformar kan det vara frustrerande att CTV inte erbjuder samma kontroll och mätmetoder. Den här begränsningen visar att det finns ett behov av att utveckla affärsmodellerna och möjliggöra en mer transparent och lättillgänglig köpupplevelse oberoende av distributionsplattform.

CTV - en del av en helhet snarare än en separat kanal

Connected TV är en plattform med enorm potential som samtidigt står inför strukturella och tekniska utmaningar. För mediebolagen innebär det att man behöver göra annonsutrymmet mer tillgängligt medan annonsörer behöver gå från tänket att CTV är en separat digital kanal utan snarare planera och köpa rörlig bild som en helhet oberoende av distributionssätt.

Förenklade och demokratiserade medieköp

Att förenkla och demokratisera medieköpen är avgörande. För att göra tv-reklam mer tillgänglig har TV4 investerat i att större delen av reklamutrymmet ska vara adresserbart och även lanserat TV4 Media Manager, ett självserviceverktyg som gör det enklare att planera och köpa tv-reklam, vilket gör att fler annonsörer kan dra nytta av tv:s styrka.

Vill du veta mer om TV4:s erbjudanden inom Connected TV och rörlig bild? Kontakta oss för att utforska möjligheterna!