WARC (World Advertising Research Center) har tillsammans med fyra andra aktörer med marknadsföringsexpertis tagit fram en rapport, ”The Multiplier Effect – A CMO’s Guide to Brand Building in the Performance Era”, som belyser vikten av att bygga varumärke i en tid då performance marketing har fått ta allt större plats. I den här artikelserien i fyra delar sammanfattar vi de viktigaste insikterna från rapporten där del två handlar om att låsa upp varumärkesfördelen – och därigenom utnyttja varumärkets fulla potential för att stärka konkurrenskraften och skapa långsiktigt affärsvärde.
Reklam är som mest effektiv när den uppfyller två saker samtidigt:
- Påverkar den aktuella efterfrågan – det vill säga konsumenter som redan är aktiva i en viss kategori, behöver påminnas om varför de ska välja just ditt varumärke och ledas till platser där ett köp kan genomföras.
- Bygger framtida efterfrågan – genom att skapa positiva och relevanta associationer hos potentiella kategoriköpare, så att när de väl hamnar i en köpsituation är det ditt varumärke de tänker på först.
Vid varje given tidpunkt befinner sig majoriteten av konsumenterna inte i köpläge. Professor John Dawes vid Ehrenberg-Bass Institute har tydliggjort det här genom den så kallade 95/5-regeln, som bygger på forskning kring reklamens effektivitet och varumärkesövervägande. Den visar att endast cirka fem procent av konsumenterna är aktiva på marknaden vid ett givet tillfälle.
Det innebär att strategier som enbart förlitar sig på köpsignaler eller performance marketing endast når en liten del av marknaden. För att skapa en långsiktig konkurrensfördel behöver man istället nå de 95 procent som ännu inte är ”in market”. Genom stark, relevant och kreativ kommunikation kan du över tid öka sannolikheten att de väljer just ditt varumärke när köptillfället väl kommer.
När det kreativa arbetet är väl genomfört har det dessutom potential att påverka både försäljning och varumärkesmått direkt – så länge det riktar sig till konsumenter både på och utanför marknaden.

Källa: Analytic Partners, BERA.ai, Prophet, System1 and WARC, The Multiplier Effect 2025
Kombinerade strategier ger resultat
Att byta från en renodlad performance-strategi till en kombinerad strategi kan öka de totala intäkterna med mellan 25 och 100 procent, med en medianökning på hela 90 procent.
Nyckeln till att låsa upp varumärkesfördelen och ta vara på varumärkets fulla potential är att förstå tidsramen för effekterna. En kombinerad strategi ger ofta resultat redan på kort sikt, men bygger också framgång över tid – och är dessutom mindre känslig för avtagande avkastning.
Om rapporten
I en tid där algoritmdriven performance-reklam dominerar annonslandskapet, lyfter rapporten fram hur uteblivna varumärkesinvesteringar ofta leder till förlorade intäkter. The Multiplier Effect – A CMO’s Guide to Brand Building in the Performance Era visar att varumärkesinvesteringar fungerar som en katalysator för både omedelbar försäljning och långsiktig tillväxt. Det är det här som kallas multiplikatoreffekten – där ett starkt varumärke driver tillväxt, och performance-annonseringen förstärker effekten.Mer information om företagen bakom rapporten:
• Analytic Partners är ledande inom kommersiell analys och erbjuder adaptiva lösningar för djupare affärsförståelse, rätt-tidsplanering och optimering för marknadsföring och mer.• BERA.ai är den ledande onlineplattformen för att optimera hållbar ROI för varumärkesbyggande och forskning. Den tillhandahåller de enda varumärkesmetrik som har blivit oberoende validerade för deras förutsägbara koppling till affärs-KPI:er.
• Prophet är ett tillväxt- och transformationsföretag som omdefinierar vad tillväxt kan innebära. Med djup expertis och djärva strategier hjälper Prophet sina kunder att blomstra mitt i störningar och förvandla deras ambitioner till mätbar påverkan.
• System1 är den kreativa effektivitetsplattformen som snabbt utnyttjar känslornas kraft för att driva lönsam tillväxt för världens ledande varumärken.
• WARC. I över 35 år har WARC drivit marknadsföringssegmentet genom att tillhandahålla rigorösa och opartiska bevis, expertis och vägledning för att göra marknadsförare mer effektiva.
Källa: Analytic Partners, BERA.ai, Prophet, System1 and WARC, The Multiplier Effect 2025