DEL AV JULKALENDERN | LUCKA 21
Med hjälp av avancerade tekniska system strävar TV4 efter att skapa reklampauser som är så relevanta som möjligt för varje enskild tittare. I klippet nedan delar Gabriel Ashman, Head of Adtech på TV4, med sig av hur processen går till.
Referat av klipp
När en tittare startar ett program på TV4 Play skickas en signal till ett system som kallas för ad-server som fungerar som en central reklamplattform. Vid varje signal använder ad-servern specifik information för att säkerställa att reklampausen blir så relevant som möjligt för tittaren och att annonsörernas kampanjer blir så effektiva som möjligt.
- Ad-servern hjälper oss att hålla reda på annonsörernas kampanjer och säkerställer att de levereras i rätt tid och till rätt segment eller grupp av tittare. Den hjälper oss också med att just skräddarsy reklambreaken för tittaren, säger Gabriel Ashman, Head of Adtech på TV4.
Varje gång en tittare startar ett program bestämmer därmed ad-servern vilken reklamfilm som just den tittaren ska få se och i vilken ordning. Gabriel fortsätter:
- Informationen som används är exempelvis vilken typ av device eller enhet tittaren använder, var i Sverige de befinner sig, vilket program de tittar på eller vilka reklamfilmer som de har sett tidigare. Det här är några av de datapunkter som vi använder, men det finns många fler.
Genom att låta ad-servern göra den här bedömningen varje gång en tittare når en reklampaus kan TV4 därmed skapa skräddarsydda och helt unika reklampauser för varje individ.