Skip to main content

Event  

Stort intresse för TV4:s B2B-seminarier under hösten

Under hösten har över 800 beslutsfattare kunnat ta del av TV4:s B2B-seminarium med fokus på marknadsföring. Totalt har tre TV4 Business Talks och ett TV4 Insight Talks anordnats.

I år genomfördes TV4 Business Talks i Stockholm den 12 september, Göteborg den 9 oktober och Malmö den 10 oktober. I Stockholm hölls även ett fördjupande TV4 Insight Talks den 8 oktober. Den inbjudna publiken bestod av beslutsfattare inom marknadsföring, kommunikation och mediaköp, både från befintliga och nya annonsörer. Under evenemangen har totalt 800 beslutsfattare deltagit.

Syftet med seminarierna var att ge publiken inspiration, bredare perspektiv och djupare kunskap i ämnen som hur varumärkesarbete driver tillväxt, hur tv-mediet bidrar till ökad försäljning och även visa på hur TV4 utvecklar sina produkter och tjänster för att stötta annonsörerna med smarta verktyg. Forskning och trendspaningar varvades med panelsamtal där representanter från mediebyråer och annonsörer deltog.

- För TV4 är det viktigt att förse marknaden med evidensbaserad argumentation som tydligt visar hur effektivt tv-mediet är för att bygga varumärken och driva försäljning och därmed tillväxt. Men vi vill också vara konkreta och kombinera dessa forskningsresultat med case och perspektiv på vilka utmaningar medieköpare står för idag, säger Maria Käcke, Head of B2B Marketing Ad Sales på TV4.

Huvudtalare på höstens seminarier har varit Magda Nenycz-Thiel, Industry Growth Professor på Ehrenberg-Bass Institute, Rob Ellis från COG Research samt Harry Ward Masters och Zoe Harkness från Thinkbox UK, ett marknadsföringsorgan för kommersiell tv i Storbritannien.

Professor Magda Nenycz-Thiels presentation handlade om hur marknadsförare kan göra evidensbaserade kanalval.

Rob Ellis, som tillsammans med TV4 har tagit fram en neurovetenskaplig studie, visade hur användares uppmärksamhet och engagemang skiljer sig på olika plattformar. Läs en sammanfattning av studien här.

Harry Ward Masters och Zoe Harkness redogjorde för en studie som visar hur lönsamheten för reklam och marknadsföring varierar beroende på mediekanal och kategori. Läs om tre viktiga insikter från studien här.

- Gensvaret från de totalt 800 beslutsfattare som närvarat har varit fantastiskt, det finns ett sug efter ny kunskap och behov av att dela med sig av såväl utmaningar som goda exempel. Vi jobbar nu vidare för att göra fler seminarier under 2025, säger Maria Käcke.