TV4 Business Talks har varit ute på turné och intresset var stort. Den 14 och 15 oktober, samlades omkring 200 av branschens beslutsfattare i både Göteborg och Malmö för att förkovra sig i vilka effekter kreativ reklam ger.
För andra året i rad arrangerades TV4 Business Talks i samarbete med de ledande mediebyråerna i Göteborg och Malmö: Dentsu, Gullers Grupp, OMD, PHD, Publicis, Ridgeback, Scream, Tre Kronor Media och WPP Media.
Temat för dagarna var "Kreativ reklam skapar effekt", och deltagarna fick ta del av en djupdykning i hur kreativitet, kanalval och ansvar samverkar för att driva resultat och bygga varumärke.
Orlando Wood från System1 Group inledde båda dagarna med insikter från över 26 000 reklamfilmer. Hans budskap var tydligt: kreativitet är avgörande för att vända den nedåtgående trenden i reklamens genomslagskraft. Den mest kreativa reklamen kan ge upp till 5,7 gånger ROI – jämfört med 1,7 för den minst kreativa.
Selma Pettersson från Kantar presenterade en nordisk studie gjord i samarbete med TV4 som visar att Sverige ligger lägst i Norden när det gäller avsändaridentifikation – en nyckelfaktor för reklamens effekt. Fredrik Siljelöf från Xtreme Insight visade hur parametrar som Observation, Avsändare och Liking kan användas för att mäta kampanjers genomslag.
Båda dagarna innehöll engagerade panelsamtal med representanter från bland annat Liseberg, Lindex, Cloetta och Akzo Nobel. Diskussionerna kretsade kring hur kreativitet, kanalval och effekt hänger ihop – från reklamens roll i samhällsutveckling till hur branschen kan möta nya krav och förväntningar.
I Malmö kompletterades programmet med punkter om budskapsmodellering och kring hur rörlig bild driver digital performance i det nya söklandskapet.
Avslutningsvis lyftes det nya samarbetet mellan TV4 och Schibsted, där förtroende, branschens förväntningar och affärsnytta stod i fokus. På scenen i Göteborg deltog Rikard Sjöberg, försäljningsdirektör på TV4, och Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services. I Malmö representerades punkten av Michael Lööb-Hili, försäljningschef på Schibsted Marketing Services och Carolina Löfving Larhed, Director of Client Sales på TV4.
Seminarierna rundades av med ett tydligt budskap: Kreativ reklam är inte bara underhållning – den är en motor för effekt, innovation och samhällsnytta.