Bluffannonser på Facebook fortsätter att utnyttja kända medieprofiler och redaktionella varumärken. Nu släpper Utgivarna en film där profiler från TV4 och SVT berättar hur deras namn och ansikten utnyttjats i vilseledande annonser – annonser som Meta tjänar pengar på att sprida.
Bluffannonsernas konsekvenser
De vilseledande annonserna orsakar allvarlig ekonomisk och personlig skada för tusentals människor. Samtidigt undergräver de tilliten till journalistiken och gör det svårare för allmänheten att skilja sant från falskt i ett redan pressat informationslandskap. Flera medieprofiler berättar i filmen nedan om sina erfarenheter av att utnyttjas i dessa annonser.
Polisanmälan mot Metas vd
Samtidigt som filmen lanseras ställer sig TV4, tillsammans med övriga huvudmän i Utgivarna, bakom en polisanmälan mot Metas vd Mark Zuckerberg. Anmälan gäller hur Meta genom Facebook tillåter att medieprofiler och redaktionella varumärken, däribland TV4:s egna, används i bluffannonser. Syftet med anmälan är att lyfta problemet och tydliggöra varför det måste få ett slut.
Vill du rapportera en bluffannons?
Mer information om hur du kan agera om du drabbas av eller ser bluffannonser finns på Utgivarnas webbplats.