Skip to main content

Nyhet  

TV4:s storsatsning på amerikanska valet lockade till rekordtitt

I samband med det amerikanska valet, tisdag den 5 november, sände TV4 en 37 timmar lång valvaka som pågick inför, under och efter presidentvalet. Sändningen lockade till stortitt, TV4 och Sjuan hade en räckvidd på 2,7 miljoner personer (A3+), medan SVT 1 och SVT 2 nådde 2,3 miljoner. Tittarsiffrorna inkluderar både linjär tv och Play.

Valdagen lockade även rekordmånga tittare till TV4 Play, framför allt bland den yngre målgruppen, jämfört med för fyra år sedan. Det resulterade i nya tittarrekord för TV4 Play i 15-44 år under tisdagen och dagen efter bidrog valet till att TV4 Play nådde ”all time high” i totaltitt.

Digitalt ökade TV4 Play med 25 procent för aktiva användare och 51 procent i strömmad tid under tisdagen. Dagen efter, onsdag, ökade aktiva användare med 28 procent och strömtiden med 53 procent, siffrorna är jämförda med tisdag-onsdag i snitt vecka 35-44.

För målgruppen 15-44 år var ökningen ännu större, antal aktiva användare ökade med 35 procent på tisdagen och 39 procent under onsdagen. Strömtiden ökade med 67 procent både tisdag och onsdag jämfört med en genomsnittlig tisdag-onsdag vecka 35-44. TV4 var också den största kanalen fram till klockan 17.50, vilket är en förbättring jämfört med för fyra år sedan när SVT började ta över redan vid lunchtid.

Läs hela sammanfattningen >>

Källa: MMS

Om MMS

MMS är ett icke vinstdrivande oberoende branschorgan som mäter tittandet på program, klipp och reklam och levererar dagligen tittarsiffror till mediebranschen. Huvudsakliga uppdragsgivare är de stora mediehusen, mediebyråer och annonsörer.