Vellingeblomman i Skåne har gjort det som få trädgårdshandlare lyckas med: att ha årets största försäljningsmånad i november. Med sina jul- och halloweenutställningar lockar destinationen tusentals besökare långt efter trädgårdssäsongen. Ägaren Dan Tedestål har byggt verksamheten från en liten tomatodling till en upplevelsedestination – där traditionell marknadsföring som tv och radio spelar en avgörande roll för att nå ut.
När andra trädgårdshandlare går i vintervila börjar högsäsongen för Vellingeblomman. Under årets sista kvartal – från Halloween till jul – slår familjeföretaget i Vellinge alla sina försäljningsrekord. Bakom framgången finns en genomtänkt mix av upplevelser, uthållig marknadsföring och tv-reklam.
– Oktober, november och december är våra absolut största månader – till och med större än resten av året tillsammans. November är faktiskt vår bästa månad, säger vd Dan Tedestål, som drivit Vellingeblomman sedan 1981.
Företaget började som en tomatodling men blev med tiden något helt annat. När Dan en gång köpte in ett parti konstgranar från en leverantör och byggde upp en "granskog" mitt i butiken förändrades allt.
– Det hamnade på första sidan i tidningen, och då tänkte jag: det här kan man ju göra något av. Året efter gjorde vi vår första julutställning – och sedan har det bara vuxit.
I dag är Vellingeblomman förutom en trädgårdsbutik ett utflyktsmål med hundratusentals besökare per år. Att "komma högst upp på listan över vad vi ska göra i dag" är en större utmaning än att slåss om pris och produkt, menar Dan. Därför jobbar han långsiktigt – med reklam som bygger kännedom.
Dan har testat det mesta: direktreklam, radio, sociala medier – men nästan inget slår rörlig bild, tycker han.
– Hörsägen är det bästa, men nummer två är rörlig bild. Vellingeblomman är något som måste upplevas. Tv-reklamen låter mig visa vad vi har byggt upp, och jag bestämmer exakt vad tittaren ska se. På sociala medier kan folk scrolla förbi, men på tv kan de inte klicka bort mig.
Inte svårt att köpa tv
Att han fortsätter investera i tv handlar både om räckvidd och förtroende. Med en kombination av både reklamfilm och sponsringsplattor bygger han närvaro i mediebruset året runt.
– Det är inte svårt att köpa tv, det är mycket krångligare med Facebook tycker jag, säger han. På Facebook har jag ingen aning – där blandas mitt budskap med allt möjligt och folk kan bara scrolla förbi. I tv vet jag att de ser det jag vill visa upp.
Dan har hjälp från en reklambyrå att göra sina reklamfilmer, men gör alla medieköp på egen hand direkt med TV4.
–Jag har min budget och så frågar jag vad jag kan få för det. Jag får hjälp, jag har en jättebra kontakt på TV4. Han är pushig på rätt sätt, jag får stöd med allt det tekniska. Jag behöver inte lära mig allt själv. Jag behöver inte kunna mäta effekten exakt – jag behöver veta att det funkar. Och det gör det.
Effekten av tv-kampanjerna syns tydligt i butik
Dan har aldrig genomfört formella kännedomsmätningar, men ser ändå ett tydligt samband mellan sina tv-kampanjer och ökad kundtillströmning. Varje gång reklamen visas på tv märks det direkt i butiken.
– Vi har aldrig gjort kännedomsmätningar – men ett antal upprepade säsonger med tv-kampanjer har gett oss ett tydligt mönster att luta sig mot: varje gång vi syns i rutan, märks det i butiken. Inte genom enskilda siffror, men genom att nya kundgrupper dyker upp. De hittar inte hit av en slump.

I bild: Dan Tedestål, vd på Vellingeblomman
Vill du synas intill TV4:s program?
Låt ditt varumärke associeras med TV4:s förstklassiga programinnehåll.
I TV4 Media Manager kan du som annonsör eller byrå enkelt skräddarsy och följa upp dina reklamkampanjer genom en samlad plattform.
Till TV4 Media Manager