Skip to main content

Nationell linjär reklam

- inför kampanjstart

Här nedan hittar du tekniska specifikationer och verktyg som rör linjär, nationell bokning vid köp av någon av följande produkter:

  • Pre-släpp produkter
    1. Pre-Specific som erbjuds i TV4, Sjuan och TV12
    2. Pre-RBS som köps i följande kanaler/paket: TV4, TV4-Paket, RBS-Paket och TV4 Reklampaket
  • Släpp övriga produkter
    1. Specific som erbjuds i TV4, Sjuan och TV12.
    2. RBS som köps i TV4, Sjuan, TV12, TV4 Sportkanalen, TV4-Paket, RBS-Paket, TV4 Reklampaket och TV4 Total-TV.
  • Efter släpp
    1. Specific erbjuds i TV4, Sjuan och TV12
    2. RBS som köps i TV4, Sjuan, TV12, TV4 Sportkanalen, TV4-Paket, RBS-Paket, TV4
    3. Första minuten (Specific) erbjuds i TV4 kanalen och kan köpas efter att släpp har bekräftats.
  • Special Sales - paketering som erbjuds i samband med till exempel fotbolls-EM.

 

Tekniska specifikationer, länkar och verktyg

Leverans av annons för nationell linjär utsändning sker via Peach eller Adstream. Tekniska specifikationer samt information om filmkoder finns på respektive leverantörs hemsida.

 

Vanliga frågor och svar

Vad gör jag när jag har fått min bokningsbekräftelse?

Kontrollera bokningsbekräftelsen i TV4:s bokningssystem/kampanjhanteringssystem Spotlight, se över att kampanjdatum, filmlängd etc. stämmer. Godkänn inom tre arbetsdagar, om det inte görs godkänns bekräftelsen automatiskt.

Återkom med filmkoder och ev. ordernummer om de inte har skickats med i bokningsunderlaget. Se deadline nedan.

När är deadline för leverans av material?

Allt material ska vara TV4 tillhanda senast fyra (4) arbetsdagar innan första utsändningstillfälle - för spelbolag gäller tio (10) arbetsdagar. Har materialet inte skickats in i tid garanteras inte reklamutsändning och TV4 äger rätten att debitera en förseningsavgift.

Kan jag byta ut en redan bokad annons?

Eventuellt byte av annons linjärt hanteras fram till 2 arbetsdagar före utsändning. Om en annons måste bytas ut närmare än 2 arbetsdagar före utsändningsdag behöver en specifik förfrågan göras till TV4 med en tydlig beskrivning av varför annonsen ska bytas ut. 

Vem kontaktar jag om det uppstår problem?

Om kampanjen är bekräftad i Spotlight skickar du ett meddelande för berörd kampanj i systemet. Du kan även mejla till reklamplanerare.nationellt@tv4.se eller höra av dig till din säljkontakt på TV4.

Skiljer sig förfarandet mellan direktkunder och mediebyråer?

Nej. TV4 gör ingen skillnad vid bokning och hantering av kampanjer oavsett om kunden köper direkt hos TV4 eller via en mediebyrå.

När sker fakturering?

Fakturering sker vanligtvis veckovis i efterskott. Icke kreditvärdiga kunder utan mediebyrå förskottsfaktureras.

För köp via TV4 Ad Manager sker fakturering veckovis i efterskott baserat på utfall per spot.Linjär nationell reklam.png

Bild från Peach där du på vänster sida klickar på den kanal där din film ska visas.


Fler frågor

Vid fler frågor om: