Skip to main content

Nationell linjär reklam

- inför kampanjstart

Här nedan hittar du tekniska specifikationer och verktyg som rör linjär, nationell bokning vid köp av någon av följande produkter:

  • Pre-släpp produkter
    1. Pre-Specific som erbjuds i TV4.
    2. Pre-RBS som köps i följande kanaler/paket: TV4, RBS Small och RBS Large.
  • Släpp övriga produkter
    1. Specific som erbjuds i TV4.
    2. RBS som köps i TV4, RBS Small och RBS Large.
  • Efter släpp
    1. Specific erbjuds i TV4.
    2. RBS som köps i TV4, RBS Small och RBS Large. 
    3. Första minuten (Specific) erbjuds i TV4 kanalen och kan köpas efter att släpp har bekräftats.
  • Special Sales - paketering som erbjuds i samband med till exempel fotbolls-EM.

 

Tekniska specifikationer, länkar och verktyg

Leverans av annons för nationell linjär utsändning sker via Peach eller Adstream. Tekniska specifikationer samt information om filmkoder finns på respektive leverantörs hemsida.

 

Vanliga frågor och svar

Vad gör jag när jag har fått min bokningsbekräftelse?

Kontrollera bokningsbekräftelsen i TV4:s bokningssystem/kampanjhanteringssystem Spotlight, se över att kampanjdatum, filmlängd etc. stämmer. Godkänn inom tre arbetsdagar, om det inte görs godkänns bekräftelsen automatiskt.

Återkom med filmkoder och ev. ordernummer om de inte har skickats med i bokningsunderlaget. Se deadline nedan.

När är deadline för leverans av material?

Allt material ska vara TV4 tillhanda senast fyra (4) arbetsdagar innan första utsändningstillfälle - för spelbolag gäller tio (10) arbetsdagar. Har materialet inte skickats in i tid garanteras inte reklamutsändning och TV4 äger rätten att debitera en förseningsavgift.

Vad väljer jag för broadcaster i Peach?

TV4 HD = bara TV4-kanalen blir vald
TV4 RBS Large = alla linjära kanaler blir valda
TV4 RBS Small = alla nischkanaler blir valda

Peach - broadcaster.PNG

Bild från Peach.

Kan jag byta ut en redan bokad annons?

Filmändringar kan göras under förutsättningar att det nya materialet är TV4 tillhanda senast kl. 13.00 dagen innan önskat byte. Om en annons måste bytas ut närmare utsändningsdag behöver en specifik förfrågan göras till TV4 med en tydlig beskrivning av varför annonsen ska bytas ut.

Vem kontaktar jag om det uppstår problem?

Om kampanjen är bekräftad i Spotlight skickar du ett meddelande för berörd kampanj i systemet. Du kan även mejla till adplanning.national@tv4.se eller höra av dig till din säljkontakt på TV4.

Skiljer sig förfarandet mellan direktkunder och mediebyråer?

Nej. TV4 gör ingen skillnad vid bokning och hantering av kampanjer oavsett om kunden köper direkt hos TV4 eller via en mediebyrå.

När sker fakturering?

Fakturering sker vanligtvis veckovis i efterskott. Icke kreditvärdiga kunder utan mediebyrå förskottsfaktureras.


Fler frågor

Vid fler frågor om: