TV4 Business Talks | GBG
- i samarbete med Essencemediacom, Mindshare, Omnicom Media Group, Scream och Tre Kronor Media
Marknadsföring för beslutsfattare
Den 9 oktober hölls Business Talks på Lisebergsteatern i Göteborg. Under 120 minuter fick besökarna fördjupade kunskaper i hur olika mediekanaler påverkar användarnas uppmärksamhet och engagemang, hur tv-mediet bidrar till ökad försäljning och vikten av kreativitet i marknadsföring. Nya forskningsrön, konkreta tips och case varvas med panelsamtal. Moderator var Mårten Westlund, Brand Club.
Moderator Mårten Westlund hälsade drygt 240 annonsörer och medieköpare välkomna till TV4 Business Talks. Seminariet inleddes med att Rob Ellis, grundare av COG Research, redogjorde för en ny neurovetenskaplig studie som TV4 har gjort tillsammans med COG Research.
I studien har naturligt och faktiskt beteende genom neurovetenskapliga metoder mätts, det vill säga inte människors åsikter eller vad de tror att de gör. Resultatet av studien visar att TV4 Play-användarna har ett avslappnat och engagerat mentalt tillstånd med hög uppmärksamhet på både program och annonser, vilket är bra för annonsers effektivitet.
Robs presentation följdes av punkten ”AI och kreativitet i medieplaneringen” där Jonas Lyckstedt, Excecutive Creative Director på Drum/Omnicom Media Group, och Fanny Eineren, Client Director på OMD GBG, lajvade framtagande av en reklamkampanj med hjälp av AI och konkreta tips.
Därefter tog en panel av annonsörer plats på scenen. Julia Kronberg, Stena Line, Erik Johannesson, Dry boy, samt Katarina Adamsson, Volvo Cars, delade med sig av vilka utmaningar det finns med att balansera kortsiktiga försäljningsmål med långsiktigt varumärkesbyggande. De pratade även om hur det är att arbeta med kreativ reklam som en startup kontra att vara ett nationellt eller globalt varumärke samt hur viktigt det är att internt få gehör och förståelse för arbetet med varumärket.
Zoe Harkness från Thinkbox var nästa talare på scen. Thinkbox är en organisation som representerar kommersiell tv i Storbritannien och har som mål att hjälpa annonsörer att maximera nyttan av tv mediet. Zoe presenterade den nya studien "Profit Ability 2" som analyserar reklamens effektivitet. Studien inkluderar data från fem mediebyråer (Ebiquity, EssenceMediacom, Gain Theory, Mindshare och Wavemaker UK), 141 varumärken och reklaminvesteringar för 1,8 miljarder pund från de senaste tre åren.
Totalt har 10 mediekanaler och 14 branscher analyserats varav sju branscher fick särskild uppmärksamhet. Sammanfattningsvis visar studien att tv-reklam, särskilt i linjär-tv, har en kraftig inverkan både på kort och lång sikt, medan sociala medier är mindre effektiva än många tror.
Därefter tog ett panelsamtal vid med representanter från fyra mediebyråer. Christopher Evans, PHD, Max Hallenberg, Tre Kronor Media, Madeleine Carlson, Scream, och Nils Wimby, Mindshare, diskuterade bland annat tv och tv:s framtid samt vad de ser är viktigt för att få kunder att känna sig trygga och förstå den ibland obegripliga taxonomin i mediebyråvärlden. De reflekterade även över den eviga frågan kring fördelningen av varumärkesbyggande respektive konverterande kampanjer.
Avslutningsvis klev Jonas Nordhammer från TV4 upp på scenen och berättade kort om hur TV4 jobbar för att annonsörerna ska känna sig trygga framåt. Att TV4 fortsatt står för en lokal förankring med nyheter, bred underhållning och kvalitetskontrollerat innehåll samt parallellt jobbar med att förenkla och öka flexibiliteten för alla typer av annonsörer.
Har du frågor gällande event?
Mejla till commercial@tv4.se.