TV4 Business Talks | Malmö

- i samarbete med Publicis, Ridgeback, Scream, Tre Kronor Media och Wavemaker


Marknadsföring för beslutsfattare

 

Den 10 oktober hölls TV4 Business Talks på Eleda Stadion i Malmö. Under 120 minuter fick besökarna fördjupade kunskaper i hur olika mediekanaler påverkar användarnas uppmärksamhet och engagemang, hur tv-mediet bidrar till ökad försäljning och vikten av kreativitet i marknadsföring. Nya forskningsrön, konkreta tips och case varvas med panelsamtal.

Moderator Anna Åkerlund hälsade drygt 240 annonsörer och medieköpare välkomna till TV4 Business Talk på Eleda stadion i Malmö. Seminariet inleddes med Rob Ellis, grundare av COG Research, som redogjorde för en ny neurovetenskaplig studie som TV4 har gjort tillsammans med COG Research.

I studien har naturligt och faktiskt beteende genom neurovetenskapliga metoder mätts, det vill säga inte människors åsikter eller vad de tror att de gör. Resultatet av studien visar att TV4 Play-användarna har ett avslappnat och engagerat mentalt tillstånd med hög uppmärksamhet på både program och annonser, vilket är bra för annonsers effektivitet.

Robs presentation följdes av punkten ”Vikten av kreativ reklam” där Oscar Valdre, Head of Creative Strategy på Publicis Groupe, dissekerarde begreppet och listade sex viktiga byggstenar för kommunikation som sticker ut, berör och framförallt uppnår resultat.

Därefter tog en panel av annonsörer plats på scenen. Anna Nordström Carlsson, Malmö FF, Camilla Revå Axby, Bjurfors Sverige, och Anna Knutsson, Findus, delade med sig av vilka utmaningar det finns med att balansera kortsiktiga försäljningsmål med långsiktigt varumärkesbyggande. De pratade även om hur de arbetar med kreativ reklam och design assets med begränsad budget samt hur de får gehör för sina marknadsaktiviteter hos sina respektive CFO.

Zoe Harkness från Thinkbox var nästa talare på scen. Thinkbox är en organisation som representerar kommersiell tv i Storbritannien och har som mål att hjälpa annonsörer att maximera nyttan av tv mediet. Zoe presenterade den nya studien ”Profit Ability 2", som analyserar reklamens effektivitet. Studien inkluderar data från fem mediebyråer (Ebiquity, EssenceMediacom, Gain Theory, Mindshare och Wavemaker UK), 141 varumärken och reklaminvesteringar för 1,8 miljarder pund från de senaste tre åren.

Totalt har 10 mediekanaler och 14 branscher analyserats varav sju branscher får särskild uppmärksamhet. Sammanfattningsvis visar studien att tv-reklam, särskilt i linjär-tv, har en kraftig inverkan både på kort och lång sikt, medan sociala medier är mindre effektiva än många tror.

Därefter tog ett panelsamtal vid med representanter från fem mediebyråer. Fredrik Perulf, Scream, Patrik Andersson, Tre Kronor, Annica Hellström, Ridgeback, Karl Kajbjer, Publicis, samt Pier Zigante, Wavemaker, diskuterade bland annat hur reklam skapar tillväxt och hur man ser på mediemarknaden idag samt om hur reklamens primära roll är att skapa effekt under eller efter kampanj.

Avslutningsvis tackade moderator Anna Åkerlund tillsammans med Erik Skoglund, TV4, publiken och de som medverkat på scenen. Erik berättade också kort om hur TV4 jobbar för att annonsörerna ska känna sig trygga framåt. Att TV4 fortsatt står för en lokal förankring med nyheter, bred underhållning och kvalitetskontrollerat innehåll samt parallellt jobbar med att förenkla och öka flexibiliteten för alla typer av annonsörer.


Har du frågor gällande event?

Mejla till commercial@tv4.se.