TV4 Business Talks | Göteborg

- i samarbete med Dentsu, Gullers Grupp, OMD, PHD, Scream och Tre Kronor Media och WPP Media


Effekt på riktigt med kreativ reklam


Den 14 oktober samlades branschens beslutsfattare på Lisebergsteatern i Göteborg för en förmiddag fylld med insikter om hur vi kan skapa reklam som gör skillnad. Under temat ”Kreativ reklam skapar effekt" bjöd TV4, tillsammans med Dentsu, Gullers Grupp, OMD, PHD, Scream, Tre Kronor Media och WPP Media, in till ett scenprogram med fokus på kreativitet, genomslagskraft och ansvar. Moderator för dagen var Mårten Westlund.

Orlando Wood, Chief Innovation Officer på System1 Group, inledde med att visa hur reklamens effekt har minskat över tid – och varför kreativitet är nyckeln till att vända trenden. Med över 26 000 analyserade reklamfilmer i ryggen betonade han vikten av showmanship framför salesmanship och visade att den mest kreativa reklamen kan ge upp till 5,7 gånger ROI, jämfört med 1,7 för den minst kreativa.

Selma Pettersson från Kantar presenterade insikter från TV4:s och Kantars nordiska studie "Unlocking the Power of TV Advertising", baserad på 554 reklamfilmer (varav 192 svenska). Studien visade att Sverige ligger lägst i Norden när det gäller avsändaridentifikation – en avgörande faktor för reklamens effekt.

Fredrik Siljelöf från Xtreme Insight visade hur man kan analysera kampanjer utifrån parametrar som Observation, Avsändare och Liking för att konkret förstå hur kommunikationen tas emot och vad som driver verklig effekt.

Presentationerna följdes av ett engagerat panelsamtal med Andreas Liss-Daniels (Gullers Grupp Effect), Elias Betinakis (WPP Media), Karl Svedung (Liseberg) och Linda Olsson (Lindex). Samtalet kretsade kring hur kreativitet, kanalval och effekt hänger ihop – från reklamens roll i samhällsutveckling till hur branschen kan möta nya krav och förväntningar.

David Rindelöv från Annalect tog därefter plats på scenen och lyfte reklamens roll som ekonomiskt syre – en tillväxtmotor för innovation, jobbskapande och samhällsnytta.

Nästa punkt på agendan handlade om förtroende, förväntningar och affärer. Maria Pećanac (WPP Media) klev in som sidekick till moderatorn och utmanade Joakim Flodin (Schibsted Marketing Services) och Rikard Sjöberg (TV4) i ett samtal om vad annonsörer kan förvänta sig av det nya samarbetet mellan TV4 och Schibsted.

Scenprogrammet avslutades med en kort summering av dagens insikter, levererad av Johan Brandt från Dentsu.


Har du frågor om eventet?

Mejla till commercial@tv4.se.