Reklamfilm, pausreklam och sponsorskap
Som annonsör hos TV4 kan du snabbt nå ut till en bred och engagerad publik samtidigt som ditt varumärke associeras med förstklassigt programinnehåll i en trygg annonsmiljö. Du väljer själv om du vill synas i en reklampaus, när användarna pausar det innehåll som de tittar på eller om du vill gå in som sponsor till TV4:s program.
Reklamfilm
När du kommunicerar med dina kunder med hjälp av en reklamfilm visas den i en säker annonsmiljö på TV4:s kanaler och plattformar under reklampauserna. Vid en bokning i TV4 Media Manager kan reklamfilmen vara 5-30 sekunder lång och det är möjligt att lägga till både en klicklänk och en tracking-url från tredje part om den visas digitalt. Klicklänken används för att locka användarna att läsa mer om ditt varumärke och en tracking-url gör att du kan följa upp reklamen på ett bra sätt.
För reklamfilmer behöver du även en så kallad filmkod för att TV4 ska kunna distribuera din reklamfilm. Du skapar en filmkod genom att ladda upp din reklamfilm i antingen Cape.io eller XR Extreme Reach som ser till att din reklamfilm möter de tekniska krav som behövs för att reklamfilmen ska visas på bästa sätt. De hjälper även till att leverera reklamfilmen till TV4 efter att du har skrivit in filmkoden i TV4 Media Manager. Observera att vid en regional kampanj behöver reklamfilmen laddas upp i Cape.io.
För mer information, besök cape.io eller XR Extreme Reach.
Pausreklam
En pausreklam är en stillbild som syns i helskärm när användaren pausar ett program på TV4 Play. Det är ett förhållandevis lätt sätt att annonsera i en miljö med rörlig bild utan att behöva producera en hel reklamfilm. I TV4 Media Manager kan du välja att antingen ladda upp en färdig pausreklam, alternativt skapa en från grunden inne i verktyget.
Precis som för en reklamfilm som syns digitalt går det att koppla både en klicklänk för att locka användarna att läsa mer om ditt varumärke och en tracking-url från tredje part för att följa upp pausreklamen på ett bra sätt. De flesta tittar även på TV4:s programinnehåll via en stor skärm, vilket gör att det kan vara bra att använda en QR-kod för att styra trafik till din sajt.
Sponsorskap
Genom sponsorskap på TV4 är det möjligt att nå ut direkt till målgruppen samtidigt som varumärket associeras med TV4:s starka och unika programinnehåll.
Grunden i ett sponsorskap är den så kallade billboarden som visas före eller efter ett program och inleds med: "Programmet presenteras av…". Det följs av ca 5 sekunders utrymme där sponsorn kommunicerar sitt budskap genom video, bild och ljud.
TV4 står för produktion och kostnad av billboarden och är en kreativ resurs för hur den kan utformas på bästa sätt. Minsta investering för sponsorskapet är 25 000 kr.