Vanliga frågor och svar
Om TV4 Media Manager
-
Vad är TV4 Media Manager?
TV4 Media Manager är ett annonsbokningsverktyg där TV4 samlar flera annonsmöjligheter i ett system. Det gör att företag och byråer enkelt kan planera, boka och följa upp sina reklamkampanjer på TV4.
Genom en och samma plattform är det möjligt att bestämma var, när och till vem reklamen ska riktas mot. Till exempel om du vill nå ut brett över hela landet eller rikta reklamen till en specifik målgrupp, geografiskt område eller tidsperiod.
Annonsbokningsverktyget är öppet för bokning 24/7, året om, och du kan betala med antingen kreditkort eller faktura.
TV4 Media Manager lanserades i juni 2024 och är en delad plattform med finska MTV.
-
Vilka kanaler och digitala tjänster kan jag annonsera på?
TV4 Media Manager ger dig möjlighet att köpa annonsutrymme på de flesta av TV4:s kanaler och digitala streamingtjänster. De linjära kanalerna inkluderar TV4, Sjuan, TV12, TV4 Fakta, TV4 Film, TV4 Guld och TV4 Sportkanalen. Digital annonsering distribueras på TV4 Play och andra tjänster som erbjuder TV4:s innehåll, exempelvis Telia Play, Comhem Play, Telenor, Allente etc.
-
Hur kan jag boka annonsutrymme genom TV4 Media Manager?
Du kan köpa annonsutrymme genom färdiga kampanjer som är utformade för att exempelvis maximera räckvidden eller riktas mot en specifik geografisk plats. Det är även möjligt att skräddarsy en egen kampanj i TV4:s digitala och linjära kanaler.
-
Hur mycket kostar det att annonsera hos TV4?
Priset varierar beroende på var och när som du vill att din reklam ska visas. Dessutom påverkas priset av längden på det kreativa materialet. När du bokar en kampanj i TV4 Media Manager är kostnaden per tusen kontakter alltid synlig och du debiteras aldrig för fler kontakter än du har bokat.
Boka kampanjer
-
Vad innebär en kampanj i TV4 Media Manager?
En kampanj i TV4 Media Manager är ett köp av reklamutrymme med en vald annonslängd. Du kan använda flera reklamfilmer/annonser i en kampanj, men bara med samma längd. Du kan kombinera flera olika kampanjer i en order i TV4 Media Manager och på så sätt planera för olika annonslängder, kanaler, tjänster och perioder.
-
Vilken typ av kampanj passar bäst för mig?
Vid val av kampanjtyp är det bra att ha både dina kommunikativa mål och storlek på budget i åtanke. TV4 Media Manager erbjuder även färdiga kampanjtyper för att maximera räckvidden, skapa frekvens, nå ut lokalt eller genom rena digitala eller linjära kampanjer. Generellt sett erbjuder den digitala världen fler styrningsmöjligheter än den linjära.
-
Hur når jag potentiella kunder genom annonsering hos TV4?
På TV4 exponeras reklamen alltid i en premiummiljö med maximal synlighet och trovärdighet, samtidigt som reklambudskapet visas bredvid programinnehåll som engagerar tittarna. De allra flesta tittare tittar dessutom via en storbildsskärm, vilket innebär att kampanjbudskapet får de bästa möjligheterna för att nå ut till potentiella kunder.
-
Vad är skillnaden mellan kontakter och visningar?
En kontakt motsvarar en person som har haft möjlighet att se en annons, till skillnad från en visning som innebär att en annons har distribuerats tekniskt. En visning kan med andra ord generera flera kontakter eftersom människor ofta väljer att konsumera innehåll tillsammans med andra.
TV4 samarbetar med Nielsen och MMS för att verifiera visningar och för att mäta hur många kontakter de distribuerade visningarna har genererat. Som med de flesta tekniska implementeringarna är det utmanande för en tredje part att validera varje enskild visning men målet är att verifiera den absoluta majoriteten.
För all broadcast-annonsering följer TV4 upp faktiska kontakter som levereras via MMS. För digitala annonser använder TV4 metodiken att räkna alla distribuerade visningar och tillämpa den faktiska tillsammanstitten per kampanj, mätt och rapporterad av Nielsen/MMS. På så sätt kan du som annonsör vara säker på att antalet kontakter är människor som har haft möjlighet att se din annons.
-
Hur betalar jag för en kampanj?
Välj att betala direkt med kreditkort eller senare med faktura. Om du väljer att betala med faktura får du den första fakturan på kampanjens första dag och sedan en faktura var 30:e dag tills kampanjen avslutas.
-
Hur hittar jag min kampanj efter att den är bokad?
Du hittar alla dina kampanjer i kampanjlistan på startsidan i TV4 Media Manager.
-
Vad påverkar priset på mina kampanjer?
Priset varierar beroende på var och när som du vill att din reklam ska visas. Dessutom påverkas priset av längden på det kreativa materialet. När du bokar en kampanj är kostnaden per tusen kontakter alltid synlig och du debiteras aldrig för fler kontakter än du har bokat.
-
Hur kan jag följa kampanjens utveckling?
Du kan följa kampanjens utveckling under fliken "Performance" när du öppnar kampanjen i TV4 Media Manager. Leveransdata uppdateras varje morgon.
-
Kan jag ändra min budget?
När du är inloggad i TV4 Media Manager kan du ändra din budget på kampanjer som fortfarande är markerade som "Draft". Klicka i så fall på de tre punkterna till vänster om kampanjnamnet och klicka på "Edit". Du kan även avboka en bekräftad kampanj upp till fem veckor före kampanjens första dag.
Styrningsmöjligheter
-
Hur fungerar styrningar?
När du väljer styrningar i TV4 Media Manager innebär det att du bara betalar för kontakter i exempelvis det område, den demografiska grupp eller den tid på dygnet som du har valt. Det är dock inte en garanti för att någon utanför målgruppen inte ser annonsen. Kontakter utanför den önskade styrningen är dock kostnadsfria.
-
Vilka styrningsmöjligheter finns det?
TV4 erbjuder olika styrningsmöjligheter beroende på kampanj och medietyp. Det finns exempelvis fler styrningsmöjligheter vid digital annonsering än vid linjära tv-sändningar. Exempel på styrningar är demografi, sammanhang, tid på dygnet och vilken enhet användarna konsumerar innehållet på.
Kreativt material
-
Vad är kreativt material?
Det kreativa materialet är den bild eller video som visas för din målgrupp när kampanjen har gått live.
-
Vilken typ av kreativt material kan jag använda?
Du kan kommunicera med dina kunder genom video- eller pausreklam.
När du kommunicerar via video kan reklamfilmen vara från 5 till 30 sekunder och det går att lägga till en klick-URL och en spårnings-URL till annonser som visas digitalt. För videoannonser, förutom när de levereras via en VAST URL, behöver du alltid en filmkod för att TV4 ska kunna distribuera annonsen. Skapa en sådan genom att ladda upp reklamfilmen på Peach eller Adstream.Om du föredrar att kommunicera genom pausreklam (JPG, PNG) kan du ladda upp den direkt från datorn. Använd det alternativet när annonsen är en enda bild och redan innehåller den bild och text som du vill ha. Det går också att skapa en pausreklam från grunden i TV4 Media Manager.
Alla annonser som du laddar upp eller skapar finns alltid tillgängliga i TV4 Media Manager i ditt "Creative Library".
Pågående kampanjer
-
Hur stoppar jag en pågående kampanj?
Om du av någon anledning behöver stoppa en pågående kampanj från att leverera, gå in på kampanjen i TV4 Media Manager och skicka ett mejl till TV4 därifrån så får du hjälp inom kort.
-
Kan jag ändra en bokad kampanj?
Ja, det är möjligt. Du kan både lägga till annonser i en bokad kampanj och inaktivera ett reklammaterial, men tänk på att det kan ta några dagar innan en sådan ändring träder i kraft.
-
Vad betyder olika kampanjstatus?
Om du vill se statusen för din kampanj går du till kampanjsidan i TV4 Media Manger. Kampanjen kan bland annat ha följande status:
- Draft: Kampanjer som du inte har skickat in än har statusen "Draft".
- Pending: Inskickade kampanjer har statusen "Pending" tills de har bekräftats av TV4.
- Confirmed: TV4 har kontrollerat kampanjen och bekräftat din bokning.
- Live: Kampanjen har gått live och levererar visningar.
- Completed: Kampanjen har uppfyllt budgeten och levererar inte längre visningar.
- Canceled: Kampanjen har avbrutits och kommer inte längre att leverera visningar.
-
Kan jag avbryta en kampanj?
Du kan avboka en kampanj upp till 25 arbetsdagar innan kampanjen startar. Efter det behöver du skicka ett mejl från kampanjen i TV4 Media Manager till TV4.
Uppföljning
-
Hur får jag reda på hur mina kampanjer presterar?
Du kan följa kampanjens utveckling i TV4 Media Manager. Leveransdata uppdateras varje morgon.
-
Hur följs en kampanj upp?
Beroende på vilka inställningar som du väljer när du exporterar en rapport i TV4 Media Manager finns olika mätvärden tillgängliga. Exempelvis:
Bokade kontakter: Antalet kontakter som ingick i din budget när du skapade kampanjen.
Budget: Den budget som angavs när du skapade kampanjen.
Klick: Antalet klick som skedde under den angivna perioden.
Levererade kontakter: Antalet kontakter som inträffade under den angivna perioden.
Completion rate: Andelen kontakter som har sett 100 procent av annonsen. Vid broadcastannonsering räknas alla kontakter som slutförda. Vid digital annonsering räknas endast de tittare som har sett annonsen från början till slut.
CTR: "Click-through-rate" är antalet klick som erhållits, dividerat med antalet levererade användarkontakter. CTR presenteras i procent.
Betalning
-
Hur betalar jag för en kampanj?
Välj mellan att betala direkt med kreditkort eller senare med faktura.
-
När debiteras jag?
Om du väljer att betala med faktura får du den första fakturan på kampanjens första dag och sedan en faktura var 30:e dag tills kampanjen avslutas. Om du betalar med kreditkort debiteras du direkt.
-
Vad händer om mina kampanjer inte levererar tillräckligt många kontakter?
Om ditt kreativa material levererades i tid och din kampanj levererar färre kontakter än bokat, får du en återbetalning i form av en värdecheck som kan återinvesteras i TV4 Media Manager. Observera att underleveranser som är lägre än 500 kr inte automatiskt återbetalas som en värdecheck. TV4 noterar dock eventuella underleveranser och om det ackumulerade värdet överstiger 5 000 kr kommer vi att utfärda en värdecheck.
Vid betalning med kreditkort återbetalas du automatiskt om kampanjen levererar färre visningar än bokat. Observera att giltighetsperioden för det kreditkort som används för att köpa kampanjerna bör täcka hela leveransperioden för alla kampanjer som ingick i ordern, eftersom återbetalningar endast kan utfärdas till samma kort som användes för att betala för kampanjerna. Mer information om återbetalningspolicyn finns i villkoren.
-
Hur kan jag uppdatera min betalningsinformation?
Om du betalar med kreditkort går det att uppdatera betalningsinformationen när du slutför bokningen.
Om du vill göra ändringar i fakturans betalningsinformation, vänligen kontakta supporten. Ett kontaktformulär finns tillgängligt via Support-knappen som du hittar när du klickar på frågetecknet i det övre högra hörnet när du är inloggad i TV4 Media Manager.
-
Kan jag välja vilken valuta som ska visas i TV4 Media Manager?
Nej, valutan visas alltid i SEK när du är inloggad i TV4 Media Manager.
Mitt konto
-
Hur uppdaterar jag min kontoinformation?
Uppdatera din kontoinformation genom att klicka på användarikonen i det övre högra hörnet när du är inloggad i TV4 Media Manager. Klicka sedan på din profil och redigera den.
-
Hur återställer jag mitt lösenord?
Återställ lösenordet genom att logga ut och ändra det från inloggningssidan. Du kan också redigera ditt lösenord i profilen när du är inloggad.
-
Hur ändrar jag min mejl?
För att ändra e-postadressen som är kopplad till ditt konto måste du kontakta supporten. Ett kontaktformulär finns tillgängligt via Support-knappen. Du hittar den om du klickar på frågetecknet i det övre högra hörnet när du är inloggad i TV4 Media Manager.
-
Hur raderar jag mitt konto?
Kontakta TV4 för support om du behöver hjälp med ditt konto eller om du behöver säga upp det. Ett kontaktformulär finns tillgängligt via Support-knappen. Du hittar den om du klickar på frågetecknet i det övre högra hörnet när du är inloggad i TV4 Media Manager.