Att synas med reklam i tv är ett bra sätt att bygga varumärke över tid och skapa långsiktiga resultat, men naturligtvis är det viktigt att marknadsföringen även bidrar till effekter här och nu. Faktum är att många annonsörer ser tydliga toppar i exempelvis försäljning och webbtrafik i direkt anslutning till att de syns i tv.
Direkt respons och försäljningslyft
När en tv-kampanj startar märker många företag av en omedelbar ökning i aktivitet. Det kan röra sig om allt från en rusning till butik dagen efter att reklamfilmen börjat visas till ökad trafik på hemsidan eller fler Google-sökningar på varumärket.
En studie av GroupM (Business Science) visar att tv stod för över hälften av all mediepåverkan på sökvolym online – ett tydligt tecken på att tv-reklam får konsumenter att agera direkt genom att söka mer information. Ofta börjar tv-reklam leverera mätbara resultat redan första veckan av en kampanj. För ett företag som lanserar en ny produkt kan tv därför ge en kickstart i form av initial försäljning och kundinflöde som annars vore svår att uppnå.
Fungerar även som “call to action”
Även om tv traditionellt inte är ett direkt responsmedium kan det fungera utmärkt för att uppmana till handling i närtid. Genom att inkludera tydliga uppmaningar i reklamen som “Besök vår hemsida nu” eller “Erbjudandet gäller denna vecka i butik” går det att få omedelbar respons. Kombinationen av stor publik och tydligt budskap gör att många faktiskt agerar.
Ett företag som lyckats med det är Dafgårds som genom sina investeringar i tv fick en stark försäljningstillväxt samtidigt som konsumenterna ökade benägenheten att köpa och rekommendera deras produkter.
Tv-reklam ger även effekt på kort sikt på övriga medieinvesteringar. En analys från WARC som gjordes på 14 varumärken visade att tv-reklamen bidrog med i snitt 15 procent i ökad effekt på kampanjerna på sociala medier.
Snabba effekter behöver snabb uppföljning
Speciellt för mindre och medelstora företag är det viktigt att vara beredd på de kortsiktiga effekterna som reklam i tv kan ge. Det kan exempelvis handla om att hantera en ökad trafik till hemsidan, fler besök i butik eller fler kontaktförfrågningar. De företag som utnyttjar synlighet i tv mest effektivt är de som kan fånga upp den direkt skapade efterfrågan och konvertera den till avslut.
Balans mellan kort och lång sikt
I praktiken handlar marknadsföring om att balansera det omedelbara med det framtida. Tv kan, rätt använd, bidra till båda. En välplanerad kampanj kan ge ett kortsiktigt lyft i försäljningen samtidigt som den bygger varumärket för framtiden.
Enligt reklamexperterna Les Binet & Peter Field är en tumregel att runt 40 procent av marknadsbudgeten bör ägnas åt kortsiktig aktivering och 60 procent åt långsiktigt varumärkesbyggande. Det är dock en grov generalisering och kan skilja mellan kategorier och varumärken men oavsett balans kan tv spela roll i båda.
Exempelvis genom att fokusera på taktiska erbjudandebudskap under en del av året - för att driva direktförsäljning - och mer varumärkesinriktade reklamfilmer under resten. Det viktiga är att förstå att de kortsiktiga effekterna av tv finns där och kan vara mycket kraftfulla, men de blir allra bäst när de ackompanjeras av en långsiktig strategi.
Vill du synas intill TV4:s program?
Låt ditt varumärke associeras med TV4:s förstklassiga programinnehåll. I TV4 Media Manager kan du som annonsör eller byrå enkelt skräddarsy och följa upp dina reklamkampanjer genom en samlad plattform.
Till TV4 Media Manager