Vinter-OS Milano Cortina 2026
6-22 februari
För första gången någonsin sänds de olympiska vinterspelen på TV4 – och värdnationen för de 25:e spelen är Italien, där Milano Cortina 2026 samlar världens främsta idrottare i jakten på medaljer. Följ med på en oförglömlig resa fylld av passion, prestationer och historiska ögonblick.
Bokning av vinter-OS Milano Cortina 2026 sker via bokningsplattformen TV4 Spotlight. På spotlightbookings.tv4.se/Auctions hittar du från och med den 11 juni 2025 all information du behöver för att komma igång – inklusive bokningsmallar, instruktioner och detaljer kring tillgängligt erbjudande för vinter-OS. Bokningsfönstret är öppet mellan den 1 september och 1 oktober 2025, och platserna är begränsade, så det är först till kvarn som gäller.
För att få tillgång till Spotlight krävs inloggning. Du kan antingen kontakta din ansvariga säljare på TV4 direkt, eller fylla i formuläret på bokningssidan för att få inloggningsuppgifter. Det är viktigt att all kommunikation och allt material som ska användas i samband med vinter-OS följer de riktlinjer som satts upp av TV4 och IOK, inklusive godkännandeprocesser för reklamfilmer och begränsningar kring användning av OS-relaterade symboler och innehåll.
Viktiga datum
2025 |
||
1 september | Bokning öppnar | |
1 oktober | Bokning stänger | |
Vecka 45 | Tablåsläpp februari | |
2026 |
||
8 januari | Deadline granskning Special Sales & Specifics med sportinnehåll |
|
8 januari | Deadline granskning Special Sales & Specifics utan sportinnehåll |
|
6 februari | Invigning Milano | |
22 februari | Avslutningsceremoni Verona |
Här är sporterna som TV4 sänder
Vinter-OS i Milano Cortina 2026 delas mellan TV4 och SVT och nedan ser du fördelningen mellan kanalhusen där TV4 och TV4 Play sänder bland annat skidskytte, med flera stora medaljkandidater, och damernas curling, som tog brons i senaste OS.
Även i sporter som freestyle, snowboard och skidalpinism finns svenskar i världstoppen och stora medaljchanser. Dessutom delas ishockeyn, med efterlängtade världsstjärnor från NHL på isen, mellan TV4 och SVT, där exakt fördelning bestäms först när spelschemat lottats hösten 2025.
TV4 | SVT |
Ishockey | Ishockey |
Skidskytte | Längdskidor |
Curling (dam) | Alpint |
Freestyle Skicross | Freestyle Puckelpist |
Freestyle övrigt | Curling (herr och mixed) |
Snowboard Park and Pipe | Backhoppning |
Snowboard övrigt | Nordisk kombination |
Skidalpinism | Skridsko/Short track |
Bob | Konståkning |
Rodel | Skeleton |
Olympiska vinterspelen i Milano Cortina 2026 erbjuder inte bara chansen att bevittna nya rekord och svenska framgångar. Det är även en möjlighet för dig som annonsör att synas kring världens största sportevenemang och vara en del av när ikoniska ögonblick skapas.
Kommersiellt erbjudande
Sponsorskapserbjudande
Bokning
Bokning av vinter-OS Milano Cortina 2026 sker via bokningsplattformen TV4 Spotlight. På spotlightbookings.tv4.se/Auctions hittar du från och med den 11 juni 2025 all information du behöver för att komma igång – inklusive bokningsmallar, instruktioner och detaljer kring tillgängliga sponsorpaket. Bokningsfönstret är öppet mellan den 1 september och 1 oktober 2025, och platserna är begränsade, så det är först till kvarn som gäller.
För att få tillgång till Spotlight krävs inloggning. Du kan antingen kontakta din ansvariga säljare på TV4 direkt, eller fylla i formuläret på bokningssidan för att få inloggningsuppgifter. Det är viktigt att all kommunikation och allt material som ska användas i samband med vinter-OS följer de riktlinjer som satts upp av TV4 och IOK, inklusive godkännandeprocesser för reklamfilmer och begränsningar kring användning av OS-relaterade symboler och innehåll.
IOK:s riktlinjer för reklamfilmer och billboard
Allmänna frågor
-
Hur bokar man ett sponsorskap eller reklampaket kring vinter-OS 2026?
Bokning sker via TV4 Spotlight (https://spotlightbookings.tv4.se/Auctions). Du kan kontakta din ansvariga säljare eller fylla i formuläret på sidan för att få inloggningsuppgifter.
-
När öppnar och stänger bokningsfönstret för vinter-OS hos TV4?
Bokningen öppnar den 1 september och stänger den 1 oktober 2025.
-
Hur många sponsorplatser finns tillgängliga?
Det finns totalt 6 platser: 2 Large och 4 Medium.
-
Var kan man se sändningarna från vinter-OS?
På TV4, TV12 och TV4 Play.
-
Vilka sporter kommer TV4 att sända från vinter-OS?
TV4 sänder:
- Skidskytte
- Ishockey
- Curling
- Snowboard
- Freestyle
- Bob
- Rodel
- Avslutningsceremoni -
Hur syns sponsorer i sändningarna?
Sponsorer syns i in- och utgångar till TV4:s sändningar av vinter-OS.
-
Får man som sponsor av TV4:s sändningar associera sig med vinter-OS i sin kommunikation?
Nej, TV4:s sponsorpaket ger inte rätt till direkt eller indirekt association med vinter-OS, IOK eller den olympiska rörelsen.
-
Vad krävs för att få använda OS-relaterade symboler i sin reklam?
Endast officiella rättighetshavare (IOK:s TOP-partners) får använda OS-symboler, termer eller visa direkt koppling till spelen.
IOK TOP Partner
-
Får vi visa OS-symboler eller logotyper i vår reklam?
Ja, om det ligger inom ramen för de rättigheter ni har förvärvat i ert sponsorskap.
-
Kan vi använda OS-idrottare i våra reklamfilmer?
Ja, sponsrade idrottare får användas om det är i linje med era rättigheter.
-
Får vi visa tävlingsmoment eller sporthändelser i reklam?
Ja, reklam får innehålla idrottare eller lag som tävlar, inklusive handling på spelplanen.
-
Behöver vi skicka in vår reklamfilm för godkännande?
Ja, alla filmer ska skickas till TV4 senast 15 januari, eller 8 januari om de innehåller sportelement.
SOK Partner
-
Får vi nämna "OS" eller "Olympiska spelen" i vår reklam?
Nej, fokus måste ligga på ert SOK-lag, inte på OS generellt.
-
Kan vi använda bilder eller videor från våra sponsrade svenska OS-idrottare?
Ja, om det är kopplat till ert SOK-lag och inom ramen för ert sponsorskap.
-
Får vi visa sportmoment i reklamfilmer?
Ja, men endast om de är kopplade till ert SOK-lag.
-
Vad händer om vi är osäkra på om vår reklamfilm är godkänd?
Skicka in en tittkopia eller storyboard till TV4 för granskning innan deadline.
Tredjepartsannonsör
-
Får vi nämna OS eller visa OS-idrottare i vår reklam?
Nej, ingen direkt eller indirekt association med OS, idrottare, lag, arenor eller värdstäder är tillåten.
-
Kan vi använda sportrelaterade element i vår reklam?
Endast i undantagsfall, och då krävs godkännande från IOK via TV4.
-
Vad krävs för att få använda sportelement i undantagsfall?
Innehållet måste ha funnits på marknaden minst 90 dagar före OS och uppfylla särskilda kriterier beroende på sportens koppling till er verksamhet.
-
Får vi visa reklam med sporttema under OS-sändningar?
Endast om den är godkänd enligt IOK:s principer och inte visas i samband med den aktuella sporten.
-
Vad gäller för spelbolag som tredjepartsannonsörer?
Reklamen får endast innehålla företagsnamn och varumärke – inga spelmöjligheter eller odds får förekomma.
Fördjupade frågor för tredjepartsannonsörer
-
Vad menas med att en reklamfilm innehåller "sportrelaterade element"?
Det kan vara visuella inslag, teman, miljöer eller handlingar som tydligt associeras med en sport, till exempel en fotbollsmatch, en ishockeyrink eller en löpare på bana.
-
Vad är skillnaden mellan att använda element från en sport eller flera sporter i reklamen?
En sport: Reklamen får inte visas i samband med sändningar av just den sporten under OS.
Flera sporter: Reklamen måste ha en tydlig koppling till annonsörens kärnverksamhet (till exempel sportbutik, sportdryck eller bettingbolag).
-
Kan vi visa en reklamfilm med ishockeytema under OS om vi inte är en sportrelaterad verksamhet?
Om ni inte är en sportrelaterad verksamhet, får ni endast visa en reklamfilm med ishockeytema under OS om följande villkor är uppfyllda:
- Filmen måste ha funnits på marknaden i minst 90 dagar före OS.
- Filmen måste godkännas av IOK via TV4.
- Filmen får inte visas i samband med ishockeysändningar under OS. -
Vad krävs för att få visa en reklamfilm med flera sporter?
- Filmen måste ha funnits på marknaden i minst 90 dagar före vinter-OS.
- Sportinnehållet måste vara nära förknippat med er kärnverksamhet.
- Godkännande krävs från IOK via TV4. -
Vad räknas som "nära förknippat med kärnverksamheten"?
Exempel:
- Ett sportvaruhus som visar olika sporter i sin reklam.
- Ett spelbolag som visar flera sporter kopplade till sina spelprodukter.
- Ett sportdrycksföretag som visar olika idrottare i träning. -
Kan vi få rådgivning innan vi producerar filmen?
Ja, det rekommenderas att skicka in en storyboard eller tittkopia till TV4 för granskning i god tid.
IOK:s policy för marknadsföring
Internationella olympiska kommittén (IOK) har tydliga regler för hur marknadsföring får utformas i samband med de olympiska spelen. Policyn syftar till att säkerställa att endast godkända partners får associera sig med OS. Företag utan särskilt sponsoravtal får inte använda OS-relaterade symboler, namn eller bilder i sin marknadsföring.
Alla reklamfilmer för Special Sales och Specific som innehåller sportelement och uppfyller kraven för respektive annonsörsgrupp ska skickas in för godkännande till IOK senast den 8 januari 2026. Övriga filmer för dessa annonsörsgrupper ska vara TV4 tillhanda senast den 15 januari 2026, vilket motsvarar 15 arbetsdagar före kampanjstart. Skicka materialet till: specialsales@tv4.se
Läs mer om IOK:s policy för marknadsföring och riktlinjer kring reklamfilmer här >>
Kontakta oss
För kommersiella affärsmöjligheter kontakta Hannes Edlund hannes.edlund@tv4.se. För alla övriga frågor fyll i formuläret nedan så tar en säljare kontakt med dig.